Smart industry: dankzij AI kunnen nieuwe medewerkers meteen meedraaien

Thema:
Artificiële intelligentie

In de maakindustrie worden productieprocessen steeds complexer. Best een uitdaging dus om medewerkers snel en goed in te werken. TNO ontwikkelt een systeem dat gebruikmaakt van artificial intelligence. Het doel: ervoor zorgen dat medewerkers tijdens hun werk precies de instructies krijgen die ze op dat moment nodig hebben.

In een beetje fabriek doen geavanceerde machines tegenwoordig het simpele lopendebandwerk. Daarbij zijn er in de maakindustrie steeds meer robots aan het werk. Maar zij kunnen lang niet alles. Bovendien zijn er altijd nog menselijke operators nodig voor de bediening en voor het complexe en gevarieerde werk. De mens speelt dus nog steeds een belangrijke rol in fabriekshallen.

Weinig tijd om mensen in te werken

De maakindustrie heeft bij voorkeur technisch geschoolde medewerkers nodig. Maar die zijn in Nederland schaars. Dan maar mensen aannemen die geen technische achtergrond hebben? Vaak is dat de enige optie. Dat levert echter wel een uitdaging op. Het kost namelijk veel tijd om een onervaren medewerker in te werken. Ondertussen willen klanten weten waar de producten blijven die ze hebben besteld. Kortom: stress!

Systeem dat maakwerk mogelijk maakt

Het zou ideaal zijn als elke medewerker- ervaren en onervaren- werkinstructies op maat krijgt. Niet op papier. Maar bijvoorbeeld instructies die stapsgewijs op een beeldscherm, een slimme bril of via een beamer op een werktafel worden geprojecteerd. Dat is dan ook precies wat het ‘adaptieve operator support systeem’ van TNO mogelijk maakt.

Real-time instructies, dankzij AI

Het door artificial intelligence aangestuurde systeem zorgt er bovendien voor dat de medewerker de werkinstructies realtime krijgt. Dus exact op het moment dat hij of zij een handeling moet uitvoeren of iets moet checken. Daarbij worden die instructies afgestemd op het kennis- en ervaringsniveau van die individuele medewerker. Om de productkwaliteit te bewaken kijkt de AI camera mee tijdens de verschillende stappen. Bij een fout krijgt de medewerkers instructies om de fout te herstellen.

Onderstaand zie je hoe dit werkt met het huidige prototype van het Operator Support System:

Het door TNO ontworpen Operator Support System maakt werkinstructies op maat met behulp van AI.

Extra boost voor de maakindustrie

TNO werkt in het Fieldlab Flexibel Manufacturing op de Brainport Industries Campus samen met Omron en Thomas Regout International. Deze bedrijven gaan een prototype van het ‘adaptieve operator support systeem’ testen en evalueren. Daarnaast komen er demonstratieopstellingen op de Brainport Industries Campus (BIC) en in RoboHouse in Delft.

Geïnteresseerde bedrijven kunnen daar straks kennismaken met het AI-systeem dat de productiecapaciteit van de maakindustrie een extra boost kan geven.

Laat je verder inspireren

56 resultaten, getoond 6 t/m 10

Onderzoek TNO en Kieskompas: AI-taalmodellen zijn inconsistent en neigen naar links

Informatietype:
Nieuws
22 november 2023
Uit een experiment van TNO en Kieskompas, waarbij TNO meerdere AI-taalmodellen de stemhulp van het Kieskompas 2023 liet invullen, blijkt dat de modellen aan de linkerkant van het politieke spectrum uitkomen en wisselvallig antwoorden.

Impuls voor TNO faciliteiten voor duurzame mobiliteit, biobased bouwen en AI

Informatietype:
Nieuws
2 november 2023

Nederland start bouw GPT-NL als eigen AI-taalmodel

Informatietype:
Nieuws
2 november 2023

GPT-NL versterkt Nederlandse autonomie, kennis en technologie in AI

Informatietype:
Artikel

AI Lab van start voor effectief en verantwoord toezicht

Informatietype:
Nieuws
20 oktober 2023