DITM: Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit
Status project
1 oktober 2022 - 1 oktober 2026
In samenwerking met
Siemens, VDL, Heliox, TomTom, NXP en meer
DITM is een Nationaal Groeifonds project dat wordt gesubsidieerd door de Nederlandse overheid. Binnen het project werkt TNO samen met partnerbedrijven aan de implementatie van de digitale infrastructuur voor geautomatiseerd vervoer om mobiliteit efficiënter en veiliger te maken.
Cooperative, Connected en Automated Mobiliteitssysteem (CCAM)
Het consortium (19 partners) brengt expertise vanuit verschillende domeinen samen waarin ontwikkelingen uit de automotive industrie, ICT, verkeersmanagement en mobiliteitsinnovatie samenkomen. Om zo een Cooperative, Connected en Automated Mobiliteitssysteem (CCAM) te creëren dat veilig, effectief, cyber-secure, schaalbaar en merkonafhankelijk is.
Systeemarchitectuur voor een digitale infrastructuur
Het project DITM ontwikkelt daartoe een systeemarchitectuur voor een digitale infrastructuur, inclusief belangrijke technologieën zoals lokalisatie, verkeersdiensten, digitale kaarten en laadinfrastructuur. Zo wordt er schaalgrootte bereikt vanuit een gewenste systeemoplossing waarmee er een belangrijk exportproduct voor de Nederlandse industrie wordt gerealiseerd.
Dit ligt in lijn met het missiegedreven innovatiebeleid: toewerken naar hogere verkeersveiligheid (geen verkeersdoden), geen emissies en betere bereikbaarheid en leefbaarheid.
Validatielab voor onderbouwde keuzes CCAM
TNO is in het consortium trekker van het ‘Validatielab’ ten behoeve van:
- Goedkopere en kortere ontwikkeltijden van innovaties en CCAM-applicaties waarmee implementatie versneld en versoepeld wordt;
- Validatie en optimalisatie van stedelijke inrichtingsvraagstukken vóórdat de daadwerkelijke implementatie plaatsvindt;
- Advisering op het gebied van beleid en regulering. Dit onderdeel specificeert, ontwerpt, implementeert en verifieert een ‘Validatielab’ waarin CCAM-applicaties worden getest en gevalideerd. Het Validatielab bestaat uit een virtuele simulatie en een fysieke testomgeving, o.a. testweg A270 (een kilometerslange reallife testomgeving uitgerust met camera’s, transponders en wifibakens. Dit alles is verbonden met een high-end control room, het Traffic Innovation Centre), Fabulos tracé (zelfrijdende minibus) en intelligente kruispunten.
- Het virtuele gedeelte van het validatielab bestaat uit microschaal simulaties (Digital Twin). Anderzijds zal het validatielab macro-schaal simulatietools bieden waarbij het effect van de ontwikkelde technologieën en energiesysteem- en CCAM-applicaties worden gevalideerd op een grotere schaal (stad, regio, land).
Het platform wordt door partner Siemens ontwikkeld en omvat de volledige ontwikkelcyclus, inclusief datacollectie, simulaties en validatie van CCAM-voertuigen.
Uniek project in de wereld
Opschaling van CCAM-toepassingen heeft te maken met eenduidige kaders, standaardisatie en richtlijnen. Dat kan de ontwikkeling van nieuwe toepassingen en diensten in de weg staan, die bijdragen aan een veiliger verkeer en nieuwe businessmodellen. Weginfrastructuur bevindt zich op het snijvlak van sectoren die van origine niet vaak hebben samengewerkt. De projectpartners in DITM werken nu samen met nationale stakeholders aan een basis die bestaat uit een systeemarchitectuur, een Validatielab en publiek-private samenwerkingsafspraken.
Binnen DITM zijn de 19 partijen voor het eerst bijeen gebracht om het vraagstuk integraal te benaderen. Daarom lukt het nu wel en dat is uniek in de wereld.
Virtuele en fysieke validatie in het Mobility Applied Research Quarter
Het Validatielab wordt ondergebracht in MARQ (Mobility Applied Research Quarter). MARQ is een nieuw, en open innovatiecentrum op de Automotive Campus in Helmond en opent haar deuren eind 2024. MARQ gaat een belangrijke rol spelen in de samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijfsleven en de overheid. Ook biedt MARQ partners de mogelijkheid om oplossingen optimaal gecontroleerd te testen onder ‘real life’-omstandigheden. Hierbij worden voertuigen in de context van hun omgeving gezien. Niet alleen functioneel, maar juist ook om de maatschappelijke impact te toetsen.