EverLoNG
In samenwerking met
Blue Maritime Cluster, Anthony Veder, Bureau Veritas, Bouman, Conoship, Loas Alamos, TotalEnergies, TNO, VDL en MAN Energy Solutions
Het internationale scheepvaartverkeer is verantwoordelijk voor zo’n 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot. De scheepvaart wil de netto-uitstoot in 2050 tot nul hebben teruggebracht. Er worden verschillende CO2-arme technologieën verkend, waaronder CO2-afvang aan boord (ship-based carbon capture, SBCC); dit zou een goedkope oplossing kunnen zijn, naast andere emissievrije oplossingen, zoals de toepassing van ammoniak en waterstof.
Innovatie op zee: SBCC-technologie verandert de scheepvaart
Het project EverLoNG is erop gericht de toepassing van SBCC te stimuleren door het gebruik ervan aan boord van LNG-schepen te demonstreren en de marktrijpheid van SBCC te bevorderen. In het kader van het onderzoek wordt de technologie geoptimaliseerd en wordt gekeken hoe deze het best geïntegreerd kan worden in de bestaande scheeps- en haveninfrastructuur.
Onze onderling gekoppelde studies ondersteunen de ontwikkeling van CCUS-netwerken (carbon capture, utilisation and storage, d.w.z. koolstofafvang, -gebruik en -opslag) in de gehele keten – waarin SBCC wordt gekoppeld aan CO2-transportverbindingen, geologische CO2-opslag en markten voor CO2-gebruik. Hierbij wordt onder andere aandacht besteed aan levenscyclusanalyse (LCA) en technisch-economische analyse (TEA).
We dragen ook bij aan de ontwikkeling van regelgevingskaders voor een veilig en effectief gebruik van de SBCC-technologie in de scheepvaart. In september 2023 is een door projectpartners in Nederland ontwikkeld SBCC-prototype geïnstalleerd aan boord van de SEAPEAK ARWA, een op LNG varende tanker die is gecharterd door TotalEnergies. In deze video wordt gedetailleerd ingegaan op de eerste afvang-demonstratiecampagne en vervolgens op aanverwante studies die zijn uitgevoerd in het kader van het EverLoNG CCUS-project.
EverLoNG-projectconsortium
Het EverLoNG-projectconsortium telt zestien projectpartners uit vijf landen: Duitsland, Nederland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het project wordt medegefinancierd door ERA-NET ACT3 (Accelerating CCS Technologies), een initiatief dat de totstandkoming ondersteunt van veilige en kosteneffectieve CCUS. In alle deelnemende landen heeft de overheid bijgedragen aan de financiering via het ACT3-initiatief.