Soort project:
Project
Thema:
Green Maritime Performance

Green Deal: Valideren maritieme oplossingen voor duurzame scheepvaart

Status project

2022 - 2024

In samenwerking met

MARIN, I&W, KVNR, NMT

In 2019 hebben de maritieme sector en toenmalig minister voor Infrastructuur en Waterstaat de Green Deal ondertekend. De CO2-uitstoot van de zeevaart moet in 2050 met minstens 70% zijn verminderd ten opzichte van 2008. Om de transitie naar emissievrije scheepvaart te versnellen en effectief te maken, is besloten om de effecten van beschikbare duurzame maritieme oplossingen objectief te beoordelen en te valideren. TNO en Marin zorgen ervoor dat door validatie de informatie betrouwbaar wordt.

Duurzame maritieme oplossingen

Er bestaat een grote diversiteit aan beschikbare duurzame maritieme oplossingen. Bepalen welke oplossing het meest geschikt is voor een schip, nieuwbouw of retrofit, is momenteel erg lastig. Daarnaast is het niet altijd even duidelijk of oplossingen al toepasbaar zijn en wat de betrouwbaarheid is van de effecten van deze systemen.

Elke oplossing heeft consequenties voor zowel tijdens de bouw van het schip als tijdens de operatie aan boord. Hierbij kan gedacht worden aan de benodigde ruimte aan boord, de indeling van het schip en integratie met overige systemen, als ook voor de gebruiksvriendelijkheid tijdens de operatie, de totaal kosten en daarmee zeer belangrijk de terugverdiencapaciteit van het schip zelf. Deze factoren zijn voor elk scheepstype, iedere operationele conditie of lengte van vaarroutes anders.

Om als reder en/of scheepswerf tot een goede onderbouwde keuze te komen worden al deze verschillende factoren tegen elkaar afgewogen. Het is daarom van belang dat de informatie- en datavoorziening over de effecten van deze oplossingen betrouwbaar is.

Green Deal validatieregeling voor duurzame scheepvaart

Op 11 juni 2019 is door de maritieme sector en toenmalig minister voor Infrastructuur en Waterstaat – Cora van Nieuwenhuizen de Green Deal ondertekend. In deze ‘deal’ is afgesproken dat de CO2-uitstoot van de zeevaart in 2050 met minstens 70% is verminderd ten opzichte van 2008. Voor de binnenvaart is afgesproken dat zij in 2050 emissievrij en klimaatneutraal zijn.

Dit kan alleen worden gerealiseerd door het toepassen van nieuwe duurzame energie bronnen en oplossingen. Omdat het hier gaat om nieuwe technologieën bestaat er nog enige terughoudendheid over de betrouwbaarheid van deze systemen. Dit staat de daadwerkelijke toepassing op nieuwbouw en/of retrofit in de weg.

Daarom is één van de belangrijkste afspraken in de Green Deal de validatie van effecten van duurzame maritieme oplossingen. Om de transitie naar emissievrije scheepvaart te versnellen en effectief te maken, is besloten om de effecten van beschikbare duurzame maritieme oplossingen objectief te beoordelen en te valideren. De overheid investeert in de periode 2022 tot en met 2024 jaarlijks 1 miljoen euro zodat duurzame maritieme oplossingen gevalideerd kunnen worden door onafhankelijke kennisinstituten.

Vanuit de Green Deal validatieregeling zorgen TNO en Marin ervoor dat door validatie informatie betrouwbaar wordt. Validatie betekent een onafhankelijke beoordeling van de prestatieclaim (% emissiereductie) van de technologieontwikkelaar.

Zo heb je als bedrijf hard bewijs in handen dat het door jou ontwikkelde product ook echt werkt en hierdoor wordt het gemakkelijker om deze duurzame oplossingen tegen elkaar af te wegen.

Factsheets

Om de reikwijdte te vergroten en niet alleen uitgebreid en gedetailleerd onderzoek te publiceren, hebben we een reeks factsheets opgesteld. Elk factsheet beschrijft een specifieke techniek die kan worden toegepast op nieuwbouw- of retrofit schepen.

De factsheets omvatten de belangrijkste componenten met betrekking tot de implementatie van de aangegeven techniek. Naast een beschrijving van hoe de gespecificeerde emissiereductie wordt gerealiseerd, wordt in elk factsheet een indicatieve beoordeling van de effectiviteit, de marktgereedheid, de operationele en veiligheidsaspecten en de toepasbaarheid gegeven. Deze beoordeling is gemaakt op basis van een combinatie van wetenschappelijk relevante bronnen en interne expertise.

Het doel van deze factsheets is niet om volledig te zijn, maar juist om inzichten te delen en interactie aan te moedigen. Heb je andere inzichten of recentere informatie, dan gaan we graag in gesprek.

Laat je verder inspireren

49 resultaten, getoond 1 t/m 5

Gezondheid batterijen van elektrische bussen nu on-site te meten via de lader

Informatietype:
Nieuws
12 april 2025
Lees hoe TNO's technologie de CheckUp-tool de gezondheid van busbatterijen on-site meet en de levensduur verlengt tijdens een proef met Arriva.

Demonstraties geautomatiseerd rijden en laden voor logistiek op de Maasvlakte

Informatietype:
Nieuws
10 april 2025

Schone en robuuste waterstofmotor essentieel voor behalen van emissiedoelen zwaar transport

Informatietype:
Insight
3 maart 2025

TNO versnelt elektrificatie van bouw en logistiek door batterijen beter te begrijpen

Informatietype:
Insight
19 februari 2025

TNO en NKL ontwikkelen nieuwe tool voor logistieke ondernemers

Informatietype:
Nieuws
23 januari 2025