MENENS: Methanol aangedreven scheepvaart
Status project
November 2021 - december 2025
In samenwerking met
MARIN, TU Delft, Ministerie van Defensie, DAMEN en meer
De levenscyclus van methanol binnen de scheepvaartindustrie verwijst naar het proces van productie, distributie en gebruik van methanol, waarbij de impact op het milieu wordt geminimaliseerd en duurzaamheid wordt gewaarborgd. Het MENENS-project helpt de toepassing van methanol als scheepsbrandstof te stimuleren door de prestaties en betrouwbaarheid van op methanol gebaseerde energie- en energiesystemen te verbeteren, de integratie van deze systemen in schepen minder risicovol te maken en dit te demonstreren voor verschillende relevante gebruikssituaties.
Hoe bereiken we dit?
Emissievrij varen is niet vanzelfsprekend. Het overgrote deel van de schepen vaart nu nog op fossiele brandstoffen. Hoewel er verschillende routes zijn om CO2-emissiereducties in de maritieme sector te bereiken, zijn er slechts enkele mogelijke alternatieven voor scheepsdiesel die op korte tot middellange termijn kunnen worden ingezet. Methanol is een alternatief dat veel steun krijgt in de internationale maritieme sector en het meest haalbaar is voor grootschalige invoering op korte tot middellange termijn.
Zoals te zien is in de project roadmap, is de onderzoeksfocus van MENENS breed; van diepgaande kennisontwikkeling over methanol energieopwekking (WP1), veilige opslag (WP2), systeemontwerp en -integratie (WP3), en laboratoriumtesten inclusief energiebeheer en -controle (WP4), tot realisatie aan boord door retrofits, full-scale metingen en validatie feedback (WP5-7). Er worden use cases gedefinieerd om verder te kijken dan de horizon en de schepen van de toekomst voor ogen te zien. Dit dient als basis voor de onderzoeksgroep WP3-4, die het toekomstige ontwerp van energie- en energiesystemen onderzoekt.
Bij TNO richten we ons op verschillende aspecten van de transitie, zoals veilige opslag en gebruik van methanol, methanolverbranding, missiemanagement, energiemanagement en digitalisering. Om dit alles te bereiken werken meerdere TNO afdelingen (en testfaciliteiten) samen met het 22 partners tellende MENENS project.
Met wie werken we samen?
De 22 partners in dit project vertegenwoordigen de volle breedte van de Nederlandse maritieme sector, van reder tot ontwerper en van scheepsbouwer tot (gespecialiseerde) toeleverancier. De partners willen gezamenlijk de route naar echt emissievrije scheepvaart versnellen door de ontwikkeling van adaptieve systeemoplossingen op basis van methanol.
MARIN, TU Delft, Ministerie van Defensie, DAMEN, Feadship, Royal IHC, C-Job, Van Oossanen, TB Shipyards, Fugro, Boskalis, Van Oord, Royal Wagenborg, Maritime Logistic Servises, RH Marine, Wartsila, EST-Floattech, Bakker Sliedrecht, Maritieme Service Noord, Discom, DC Systems, LPS, TechForce.
Welke impact hebben we?
De resultaten van het MENENS project zullen de transitie van de Nederlandse maritieme sector naar emissievrij helpen versnellen. De doelen van het MENENS project sluiten ook aan bij die van het Maritiem Masterplan, dat Nederland als wereldleider in duurzame scheepsbouw en scheepvaart wil neerzetten, inclusief de doelstelling om in 2030 30 emissievrije schepen in de vaart te hebben.
Het MENENS project wordt mogelijk gemaakt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).