Versnel duurzame mobiliteit met geavanceerd batterijmanagement

Thema:
Batterijen
Duurzame mobiliteit

De energietransitie berust voor een steeds belangrijker deel op het gebruik van batterijen in allerlei toepassingen en de mobiliteitssector is daarbij de absolute koploper. Om de elektrificatie van de mobiliteitsmarkt als geheel te versnellen ontwikkelt TNO oplossingen op maat voor batterijmanagementtechnologie.

Batterijen spelen een cruciale rol bij de elektrificatie van mobiliteit, die onontbeerlijk is om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Volledig elektrische voertuigen (BEV’s, Battery Electric Vehicles) zijn er in allerlei soorten en maten, van bakfietsen en scooters tot zwaar wegtransport, scheepvaart, luchtvaart enzovoort. En elke toepassing stelt specifieke eisen aan de batterij.

Aangezien batterijen vaak het duurste onderdeel zijn van een elektrische systeem, is onderzoek naar de factoren die de levensduur van batterijen beïnvloeden en hoe deze levensduur verlengd kan worden, van essentieel belang.

Bij TNO houden we ons vooral bezig met het optimaliseren van het batterijgebruik door exacte SoX-toestandswaarneming (State-of-Charge, State-of-Health, etc.) en het voorspellen van de RUL (Remaining Useful Life), in combinatie met geavanceerde batterijmodelleringstechnieken, om zo te komen tot optimaal batterijmanagement.

Lagere TCO door langere levensduur van batterij

Om meer kennis te vergaren over batterijen analyseren we de batterijkenmerken en maken we physics-based modellen van batterijgedrag. Als we de levensduur van de batterij willen verlengen, kunnen we ons richten op de batterij zelf (bijvoorbeeld door laadprofielen te beïnvloeden), maar ook op innovaties op het gebied van koeling, metingen en cloud-gebaseerde hulpmiddelen voor batterijmanagement.

Dit is er allemaal op gericht om de TCO (Total Cost of Ownership) gedurende het gehele leven van de batterij (inclusief second life toepassingen) te reduceren. We passen deze technologieën toe door het hele proces, tot en met de integratie in een BMS (Battery Management System), gevalideerd op PoC (Proof-of-Concept) prototypes die in het lab en/of in de praktijk zijn getest en gevalideerd.

We passen onze expertise ook toe op aanverwante terreinen. Zo ontwikkelen we een blauwdruk voor verplichte batterijpaspoorten op basis van Europese regelgeving, en hebben we simulatietools om elektro-thermische effecten te beoordelen bij specifieke batterijtoepassingen. Dit bespaart tijd en geld bij de ontwikkeling tijdens het ontwikkelen van prototypes.

Onze portfolio

Partners krijgen toegang tot al onze ontwerp-, ontwikkelings-, beoordelings- en trainingsservices.

  • Tools voor batterijsimulatie;
  • Fit-for-purpose batterijmodellering van verschillende detail niveaus, tot fysische modellering;
  • Batterijcel-, module- en pakket-karakterisering & testen;
  • Technische ondersteuning op basis van modellen;
  • Concept design en keuze van batterijchemie;
  • Topologisch ontwerp (thermisch en elektrisch) en ondersteuning bij het bepalen van de capaciteit van batterijsystemen.

  • Batterijprototypen (module, pakket), inclusief BMS-algoritmen en cloud-based integratie.

  • Testen en valideren van batterijprestaties op cel-, module- en pakketniveau;
  • Fysische modelkalibratie;
  • Ontwikkeling en kalibratie van verouderingsmodellen;
  • Validatie van BMS-algoritmes.

  • SoX (State-of-X estimation);
  • RUL (Remaining Useful Life) inschattingen;
  • Methodes voor optimaal (snel)laden;
  • Actieve diagnosetechnieken (Check-up Tool), bijvoorbeeld ter ondersteuning van de toekomstige Europese Euro 7-verordening;
  • Slim batterijpaspoort overeenkomstig de nieuwe Europese batterijenverordening.

  • In-house trainingen voor technici en managers op het gebied van batterijtechnologie, het ontwerp van batterijsystemen en BMS’en (Battery Management Systems).

  • Softwaretools voor het ontwerpen van batterijen en het ontwikkelen van bijbehorende controlfunctionaliteit.

Samenwerkingsprojecten

Bij TNO zetten we onze ruim tienjarige expertise in bij allerlei samenwerkingsverbanden op nationaal en Europees niveau. Belangrijke EU-projecten zijn ABattReLiFe (2012-2015), gericht op verouderingsmodellering en toestandswaarneming, HiFi-Elements (2017-2020) voor HiL-tests op diverse locaties, COBRA (2020-2024) voor de ontwikkeling van kobaltvrije batterijcellen en de optimalisatie van snelladen, en NextBMS (2023-2026), waarbij fysische modellering wordt gebruikt om de resterende nuttige levensduur van batterijen in te schatten. In Nederland zijn de belangrijkste projecten BCC REACT-EU, Green Transport Delta – Elektrificatie, CIMBAT (NGF3-project dat in 2025 van start gaat) en diverse TKI-projecten.

Uniek Battery Lab

Ons ultramoderne Battery Lab biedt volledig geklimatiseerde testruimten, of het nu gaat om batterijpakketten of complete elektrische voertuigen, met temperatuurregeling van –40 °C tot +150 °C en vochtigheidsregeling. Het Battery Lab beschikt over een 300 kW batterij-cycler en een koelvloeistofregeling voor verwarming en koeling. De faciliteit biedt veilige, inerte omgevingen met onder andere gasdetectie voor veilig testen. Het lab is ontworpen voor prestatievalidatie van modellen en algoritmes op batterijsysteemniveau.

Het gaat veelal om HiL-apparatuur (Hardware-in-the-Loop) geschikt voor het testen van geavanceerde algoritmes en het valideren van modellen van batterijcellen, ‑modules en ‑pakketten. Daarnaast beschikt het Battery Lab over diverse apparatuur voor de karakterisering en optimalisatie van batterijcelveroudering, gekoppeld aan EIS-testapparatuur (Electrochemical Impedance Spectroscopy).

Een breed netwerk

TNO is actief betrokken bij een breed (inter)nationaal netwerk dat zich richt op de ontwikkeling van batterijtechnologie en het versnellen van de energietransitie. Als onderdeel van het Battery Competence Cluster (BCC) werkt TNO nauw samen met het bedrijfsleven, kennisinstellingen en andere organisaties om het batterij-ecosysteem te versterken en innovatie op dit gebied in Nederland te bevorderen. Daarnaast maakt TNO deel uit van BEPAEARPA en EGVIA en is zij betrokken bij het programma High Tech Systems and Materials (HTSM), dat medegefinancierd wordt door Holland High Tech.

Ook samenwerken?

TNO biedt allerlei mogelijkheden voor samenwerking, van advieswerk en prototyping tot kennisoverdracht en IE-licenties. We werken veel samen met OEM’s op het gebied van elektrische voertuigen, scheepvaart, luchtvaart, BESS-systemen, MKB’ers op het gebied van elektrische mobiliteit, leveranciers van batterijsystemen, Tier 1/2-leveranciers, onderzoeksinstituten en overheidsorganisaties.

Laat je verder inspireren

47 resultaten, getoond 6 t/m 10

IenW, RWS en TNO verlengen Afsprakenkader om Nederlandse infrastructuur, leefomgeving en economie toekomstbestendig te maken

Informatietype:
Insight
8 april 2024
IenW, RWS en TNO hebben hun strategische samenwerking binnen het Afsprakenkader met nog eens vier jaar verlengd.

PBL en TNO: vergroten aanbod hernieuwbare brandstoffen cruciaal voor klimaatneutrale mobiliteit in 2050

Informatietype:
Nieuws
26 maart 2024

Werkelijke methaanuitstoot schepen op LNG hoger dan huidige regelgeving veronderstelt

Informatietype:
Nieuws
25 januari 2024

Duurzame vervoersalternatieven dankzij data ANWB en TNO

Informatietype:
Insight
8 januari 2024

Impuls voor TNO faciliteiten voor duurzame mobiliteit, biobased bouwen en AI

Informatietype:
Nieuws
2 november 2023