SeBaPaD: Secure Battery Passport Demonstrator
Status project
Oktober 2024 – juni 2025
In samenwerking met
NXP Semiconductors, ELEO Technologies B.V., INND Batteries, Hyster-Yale, VDL
Het gebruik van batterijen is explosief toegenomen. Voor allerlei apparatuur, zoals elektronica, elektrische auto’s en systemen voor hernieuwbare energie, zijn ze onmisbaar geworden. Maar deze toename laat ook weer eens zien dat het belangrijk is dat batterijen duurzamer worden, onder meer als het gaat om ethisch inkopen van materialen, energie-efficiënte productie en correcte verwijdering ter beperking van milieuschade. Een circulaire aanpak, waarbij batterijen worden hergebruikt, een nieuwe bestemming krijgen of worden gerecycled, wordt steeds belangrijker.
Er zijn diverse initiatieven om ervoor te zorgen dat batterijen duurzamer worden, zoals het batterijpaspoort, dat gedetailleerde informatie geeft over de levenscyclus van een batterij. Vanaf februari 2027 moeten batterijen die in de EU worden verkocht voor licht transport, industriële en elektrische voertuigen, beschikken over een batterijpaspoort, wat de transparantie in de batterijketen moet verbeteren.
Bij het SeBaPaD-project bundelt TNO haar krachten met NXP en het bedrijfsleven met als doel de ontwikkeling en de resultaten van een veilig batterijpaspoort te demonstreren.
Hoe gaan we dat bereiken?
Onderzoeksinstituten en de industrie zijn nu bezig met de ontwikkeling van de technologie met als doel deze op de markt te brengen. Bij het project Green Transport Delta – Elektrificatie hebben TNO en NXP hun krachten gebundeld op het gebied van de ontwikkeling en demonstratie van een referentiebatterijsysteem voor een batterijpaspoort. TNO heeft het IT-systeem ontwikkeld dat de opslag en het delen van gegevens en het beheer van toegangsrechten tot de batterijgegevens beheert. ELEO heeft het batterijsysteem geleverd en NXP heeft een BMS (Battery Management System) ontwikkeld. Al deze systemen zijn geïntegreerd voor het testen van een ‘proof of concept’.
Het SeBaPaD- project betekent een volgende stap omdat het zich richt op gegevensbeveiligingsaspecten. Hoe effectief het batterijpaspoort zal zijn, hangt sterk af van de betrouwbaarheid van de gegevens in het paspoort. Om die betrouwbaarheid te waarborgen worden in het kader van het project hardware- en softwarematige maatregelen geïmplementeerd en gedemonstreerd. Het beveiligde element in het BMS moet ervoor zorgen dat gedetecteerd wordt wanneer er met sensoren en gegevens is geknoeid (tampering), en dat gegevens veilig worden verzonden naar het batterijpaspoortsysteem . TNO zal algoritmen voor de batterijstatus implementeren ter ondersteuning van gemodelleerde detectie van tampering op basis van de normale degradatie van de batterij.
Impact
De ontwikkelde set-up wordt gedemonstreerd en door middel van webinars verspreid. Tijdens het opstellen van het eisenpakket en in de evaluatiefase zullen industriële projectpartners, ELEO, Cleantron, Hyster-Yale en VDL feedback geven. Op deze manier heeft het project een directe impact op de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven.
- Het project wordt gefinancierd door Holland High Tech
- Programma: Integratie van batterijen | 2024-2027
- Totaal begrote projectkosten: € 261.170,00