VITALISE: Batterijdiagnose en levensduurverlenging
Status project
2021-2025
In samenwerking met
Arriva, Heliox, Chargepoint
Alle openbaarvervoersautoriteiten hebben zich gezamenlijk ten doel gesteld om in 2025 alleen nog emissievrije openbaarvervoerbussen aan te schaffen en in 2030 het openbaar vervoer, per bus, volledig emissievrij te maken. Nederland neemt een leidende positie in op het gebied van emissievrij openbaar busvervoer. Het VITALISE project draagt bij aan het behouden en verder uitbouwen van deze toppositie.
Langere batterijlevensduur voor elektrische bussen
De elektrificatie van openbaarvervoerbussen in Nederland verloopt voorspoedig en naarmate het aandeel elektrische bussen groeit, wordt het steeds aantrekkelijker en impactvoller om naast uitbreiding van de bestaande fleet ook verbeteringen aan te brengen. Een voor de hand liggende verbeteringsstap is het verlengen van de levensduur van de batterij, vanwege de aanzienlijke kosten die aan de batterij verbonden zijn.
Hoe bereiken we dit?
VITALISE streeft ernaar om de levensduur van de batterij te verlengen door een strategie voor fleetbeheer te ontwikkelen. Deze strategie zal acties ondernemen op basis van batterijstatus en baterijschema om de levensduur van de batterij te verlengen. Voorbeelden van acties zijn het aanpassen van de laadsnelheid of het wijzigen van de accutemperatuur.
De verlenging van de levensduur van de batterij zal worden gedemonstreerd in een proefproject waarbij de strategie wordt toegepast op een deel van de elektrische bus fleet van Arriva. Om de verlenging van de levensduur van de batterij te demonstreren, zijn de ontwikkeling van een diagnostisch hulpmiddel voor de batterij, CheckUp Tool genaamd, en een bidirectionele lader noodzakelijk.
- Ontwikkeling van een methode voor fleetbeheer die de levensduur van de batterij verlengt op basis van batterijstatus en batterijschema.
- Demonstreren van de verlenging van de levensduur van de batterij in een proefproject waarbij deze methode wordt toegepast op een deel van de elektrische bus fleet van Arriva.
- Ontwikkeling van CheckUp Tool en een bidirectionele lader om de verlenging van de levensduur van de batterij aan te tonen.
Met wie werken we samen?
Om de doelstellingen van het project te bereiken, werkt TNO samen met drie partners - Arriva, Heliox en Chargepoint. Chargepoint ontwikkelt software voor fleetbeheer en laderbeheer, levert voertuig- en ladergegevens en ontwikkelt algoritmes. Arriva implementeert de wagenparkexploitatiemethode voor de busfleet en voert het proefproject uit. Heliox ontwikkelt een bidirectionele lader die laadt volgens de fleet operation methode.
TNO Powertrains richt zich op het ontwikkelen van wagenparkexploitatiemethoden, de CheckUp Tool, het analyseren van pilotprojectgegevens, het ontleden van projectresultaten en projectmanagement.
Impact
Het beoogde hoofdresultaat van het project is de VITALISE-vlootbeheerstrategie, die de levensduur van de batterijen van de pilootvoertuigen met 20% kan verlengen. De exacte verlenging van de levensduur van de batterij zal worden gedemonstreerd in het proefproject.
Een belangrijk voordeel van de operationele strategie en de CheckUp Tool is dat ze niet alleen van toepassing zijn op bussen van het openbaar vervoer, maar ook kunnen worden toegepast op elk emissievrij voertuigpark dat gebruik maakt van batterijen. Naast de operationele strategie zal het project de volgende algoritmen en producten ontwikkelen om het proefproject te ondersteunen:
- de Battery CheckUp tool in combinatie met een bidirectionele lader van 150 kW (hiermee kan de gezondheid van de batterij in het veld worden gemeten),
- een voorspelling van de verwachte levensduur van de batterij, en
- een elektronisch paspoort voor de accu.
Het VITALISE-project wordt mogelijk gemaakt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).