Soort project:
Project
Thema:
Batterijen
Duurzame mobiliteit

Green Transport Delta – Elektrificatie

Status project

1 oktober 2021 – 31 december 2024

In samenwerking met

Ministerie EZK, Brainport, VDL, DAF, NXP, Heliox, ELEO, Cleantron, Airborne, TU/e, UM.

Om de klimaatdoelstellingen te behalen, zijn er zowel nationaal als internationaal grote transities nodig op het gebied van duurzaam vervoer. Het project Green Transport Delta (GTD) - Elektrificatie is hiertoe in het leven geroepen.

Sterk batterij-ecosysteem in Nederland

Het project Green Transport Delta – Elektrificatie (GTD-E) heeft als doel het ontwikkelen van een sterk batterij-ecosysteem in Nederland om hiermee versneld de transitie naar klimaatneutrale mobiliteit te realiseren.

Het belangrijkste in het GTD-E-project is het versnellen van de transitie naar klimaatneutrale mobiliteit, het bevorderen van een circulaire economie en de verdere ontwikkeling van een sterke Nederlandse (maak)industrie die internationaal concurrerend is en bijdraagt aan het toekomstig verdienvermogen van Nederland.

Hoe pakken we dit aan?

Door in dit project meer activiteiten in de ontwikkeling, productie en toepassing van batterijen en laadoplossingen in eigen beheer te nemen en een unieke R&D-positie op het gebied van batterij-elektrisch vervoer te ontwikkelen. Dit wordt bereikt door middel van een diepgaande en meerjarige cross-sectorale samenwerking op ketenniveau.

Met wie werken we samen?

Elke consortiumpartner is leidend in de markten en domeinen waarin ze actief is. Dit omvat zowel het internationale domein (o.a. VDL, DAF, NXP) als het innovatieve MKB-domein (o.a. Heliox, ELEO, Cleantron, Airborne). Daarnaast omvat het consortium onderzoeksinstituten zoals TNO, Technische Universiteit van Eindhoven (TU/e), en Universiteit Maastricht (UM). VDL treedt op als penvoerder, met ondersteuning van Brainport en TNO in de coördinatie van het project.

Voor bredere toepassing en implementatie van R&D-ontwikkelingen omvat het consortium ook een cross-sectorale samenwerking met de maritieme sector (o.a. ESTFloattech, NPS Diesel) en de luchtvaartsector (o.a. Eflight, DEAC).

Het samenbrengen van de collectieve technologische expertise en ervaring van de consortiumpartners is zeer belangrijk voor dit project. De batterijketen is erg complex, met grote onderlinge afhankelijkheden gedurende de batterijproductie van cel naar modules tot pakket, en gedurende de toepassing tussen het voertuig, lader en het energienet. Alleen door de juiste spelers uit de volledige waardeketen samen te brengen kan een unieke R&D-positie en concurrentiepositie verworven worden.

Impact op duurzaamheid en digitalisering

Het opzetten van een innovatieve en concurrerende Nederlandse batterij-waardeketen kan de groei van batterij-elektrisch vervoer in Nederland aanzienlijk versnellen. De introductie van een modulair, bi-directioneel energiesysteem, waarbij voertuig, lader, opslag en opwek met elkaar verbonden zijn, biedt een oplossing om elektrisch vervoer naadloos te integreren in een overbelast energienet.

Er zal gebruik gemaakt worden van optimalisatietools voor zaken als energie- en vlootplanning. Dit project ondersteunt de groeiende vraag en ambitie van de Nederlandse mobiliteitssector, waaronder de automotive, maritieme en luchtvaartsectoren, om te streven naar duurzaam transport en minder afhankelijkheid van internationale toeleveranciers.

GTDE-partners-dev

Projectgegevens

Het project Green Transport Delta – Elektrificatie wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Economische zaken en Klimaat (EZK).

Projectperiode: 1 oktober 2021 – 31 december 2024
Projectbudget: € 36.082.844

Rapporten

Werkpakket 6 van het GTD-E-project (pdf) richt zich op de recycling van lithiumion batterijen. Dit rapport geeft een overzicht van de huidige en toekomstige batterijtechnologieën, met als doel inzicht te bieden in de te verwerken materialen in toekomstige recyclingfaciliteiten. Daarnaast wordt een marktprognose gegeven over de verwachte hoeveelheden batterijen die op de markt komen en gerecycled zullen worden.

Werkpakket 6 van het GTD-E project (pdf) richt zich op de recycling van lithiumion batterijen. Dit rapport geeft een gedetailleerde beschrijving van de recycling van lithiumion batterijen in Europa, inclusief een voorstel voor (een combinatie van) recyclingtechnologieën voor een nieuwe recyclingfabriek. De nadruk ligt op hydrometallurgische processen in plaats van pyrometallurgische processen, omdat de eerstgenoemde geacht worden voordelen te hebben ten opzichte van de laatstgenoemde met betrekking tot het terugwinnen van lithium (d.w.z. verliezen in de slak), energiegebruik, en bezorgdheid over de gevolgen voor de gezondheid en het milieu. Een selectie van vijf processen, bestaande uit zowel gemengde precipitatie- als solventextractieprocessen, wordt in meer detail bestudeerd met behulp van een semi-kwantitatieve benadering om de (on)voordelen van elk proces te beoordelen en tot een optimale combinatie van processtappen te komen.

Werkpakket 6 van het GTD-E project (pdf) richt zich op de recycling van lithiumion batterijen. Dit rapport behandelt de evaluatie en optimalisatie van een voorbewerkingsproces.

De procesbeoordeling omvat:

  • Het bepalen van de efficiëntie van de terugwinning van “black mass” door middel van het bepalen van de massabalans van het proces.
  • Het beoordelen van de kwaliteit van de outputmaterialen door de chemische en fysische samenstelling te bepalen.
  • Het evalueren van de efficiëntie van de verwijdering van het elektrolyt door de massabalans en verschillende outputstromen te onderzoeken.
  • Door de laadtoestand van de input batterijen te variëren wordt onderzocht wat de impact in van gedeeltelijke pyrolyse, veroorzaakt door het verkleinen (shredden) van geladen batterijen, op de kwaliteit van de outputmaterialen.

Daarnaast werd de mogelijkheid onderzocht om de terugwinning van kathode-actieve materialen te verhogen door verschillende extra verwerkingsstappen voor de restfractie te testen.

In deze laatste publicatie (pdf) vanuit het Batterij Recycling werkpakket zijn de resultaten van de drie eerdere publicaties (zie hierboven) gecombineerd tot een blauwdruk van potentiële batterijrecyclingprocessen in Nederland. Op basis van deze schaalbare en flexibele blauwdruk is een initiële techno-economische analyse van de potentiële batterijrecyclingprocessen uitgevoerd. Dit geeft inzicht in hoe een recyclinglijn eruit zou kunnen zien en welke investeringen nodig zijn voor het opzetten van een recyclinglijn. De ontwikkeling van de gebruikte methodologie in dit werk was een belangrijk doel van dit project, met als voordeel dat het ook geschikt is voor toepassing op alternatieve metaalrecyclingprocessen of nieuwe iteraties van techno-economische beoordelingen met beter gespecificeerde informatie.

Laat je verder inspireren

48 resultaten, getoond 1 t/m 5

Optimale laadplanning voor logistieke dienstverleners met oog voor netcongestie

Informatietype:
Insight
5 december 2024
Met de Charge Planning Tool van TNO kunnen vervoerders en verladers een optimale logistieke planning maken die rekening houdt met de laadcyclus van de elektrische voertuigen.

Batterijen

Informatietype:
Artikel

Brandstofcel

Informatietype:
Artikel

Binnenvaart test biobrandstof FAME voor snelle verduurzaming

Informatietype:
Insight
8 oktober 2024

Urbanism Next Europe congres 2024

Informatietype:
Evenement
Startdatum:
-
Locatie:
Amsterdam