Soort project:
Project
Thema:
Voertuig energiemanagement

Oplaad-energiehubs: transitie naar duurzame mobiliteit in Nederland versnellen

In samenwerking met

Shell, TU/e, Damen Shipyards, Fontys, Brainport, Heliox, Sycada, DENS, ElaadNL en meer

Het project Charging Energy Hubs (CEH) richt zich op de ontwikkeling van kerntechnologieën voor de uitrol van grote laadpleinen (i.e., charging energy hubs) in Nederland. TNO versnelt de transitie naar duurzame mobiliteit door innovatieve softwareoplossingen te leveren voor het ontwerpen, exploiteren en evalueren van oplaadenergiehubs.

Emissievrije voertuigen

De overgang naar emissievrije voertuigen is cruciaal voor het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit project richt zich op de ontwikkeling van digitale tweelingen en laadplanningstools om de inzet van elektrische wagenparken te optimaliseren. Belangrijke stakeholders zijn logistieke bedrijven, overheden, en energiebedrijven die baat hebben bij de resultaten van dit project.

Charging Energy Hubs (CEH)

Om de transitie naar duurzame mobiliteit in de transportsector in Nederland mogelijk te maken, is het noodzakelijk om massaal oplaadpleinen in te zetten door het hele land. Het project Charging Energy Hubs (CEH) richt zich op de ontwikkeling van kerntechnologieën voor de uitrol van grote laadpleinen (i.e., charging energy hubs) in Nederland. TNO werkt mee aan deze kernontwikkelingen door innovatieve softwareoplossingen te leveren voor het ontwerpen, exploiteren en evalueren van oplaadenergiehubs.

Voor CEH zal TNO verschillende innovaties ontwikkelen en testen om de uitrol van oplaadenergiehubs mogelijk te maken. Deze innovaties zijn gericht op het ondersteunen van wagenparkbeheerders bij het gebruik van elektrische voertuigen, het optimaliseren van het ontwerp en de werking van oplaadenergiehubs en het analyseren van de business cases van:

De ontwikkeling van digitale tweelingen van emissievrije voertuigen is gericht op het ondersteunen van wagenparkplanning en het bepalen van laadbehoeften. Deze digitale tweelingen bieden waardevolle informatie, zoals de SoC (State of Charge) bij aankomst in het depot, het benodigde stroomprofiel voor het opladen van voertuigen, en de energie die nodig is om een bepaalde route af te leggen.

Daarnaast wordt de (verdere) ontwikkeling van een laadplanningstool nagestreefd ter ondersteuning van het gebruik van elektrische wagenparken in logistieke operaties. Deze tool houdt rekening met de activa van de CEH, zoals lokaal stroomverbruik en -opwekking, en de planning van het wagenpark. Ontdek meer >

Er worden analyses uitgevoerd van energiebalansen, dimensionering en configuraties van Charging Energy Hubs (CEH). Deze analyses helpen bij het bepalen van de technische en economische haalbaarheid van het ontwerp en de uitrol van CEH's, mits ze ook juridisch en organisatorisch haalbaar zijn.

Er wordt een beoordelingskader ontwikkeld voor scenario’s, waarmee de binnen het project gegenereerde oplossingen snel door Nederland kunnen worden uitgerold. Een deel van deze analyse richt zich op de barrières en factoren die nodig zijn om de versnelling in Nederland te bevorderen. Ook worden nationale en Europese beleidsinstrumenten onderzocht die essentieel zijn voor het succes van de opschaling. Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van algoritmen voor logistieke planning, inclusief het energiemanagement van elektrische vrachtwagens. Het doel is om de combinatie van logistiek management en energiemanagement van elektrische trucks optimaal af te stemmen. Ontdek wat de expertisegroep doet >

Systeemoplossingen worden ontwikkeld voor digitale representaties van fysieke activa. Dit omvat het beheer van de Digital Twin, de modellen en de gegevens via een online platform. De Digital Twins zullen toebehoren aan verschillende organisaties, waaronder partijen in de hele logistieke keten. Dit platform moet verschillende modellen ondersteunen die nodig zijn voor de Digital Twin van de vrachtwagen. Hierbij wordt specifiek rekening gehouden met de uitwisseling van gevoelige informatie tussen de modellen die zowel op de vrachtwagen als in een gecentraliseerde omgeving draaien.

Voor elk van de drie use cases in het project worden drie businessmodelscenario's ontwikkeld volgens de Collaborative Business Modelling-aanpak van TNO en de Business Model Radar van de TU/e. Deze aanpak is gericht op het vormgeven van de exploitatie van innovaties waarbij meerdere partijen gezamenlijk werken aan businessmodelinnovatie. De aanpak bestaat uit een omgevingsanalyse, het ontwerp van bedrijfsmodellen, evaluatie en een implementatieplan. Parallel hieraan worden rollen en verantwoordelijkheden vastgelegd in een governancemodel.

Partners

Het project Charging Energy Hubs (CEH) wordt uitgevoerd in samenwerking met een breed netwerk van toonaangevende partners. Deze partners leveren essentiële kennis en technologieën die bijdragen aan de succesvolle ontwikkeling en uitrol van de oplaadenergiehubs.

Dank aan al onze partners: Heliox, Scholt Energy, ElaadNL, Recoy, Shell, TU/e, NKL, Sycada, Fontys, Damen Shipyards, Dynniq, DC Systems, REF (Renewable Energy Factory), Van Berkel, TSN Groen, DENS, ZES, ACE Mobility, Brainport, Seece, Connectr, Coldservices, Rocsys, en Fluidwell.

Verwachte resultaten

Na afronding van dit project zullen de ontwikkelde oplossingen verder worden opgeschaald en uitgerold in Nederland en mogelijk daarbuiten. Vervolgstappen omvatten de verdere ontwikkeling van de laadplanningstool en de Digital Twin-technologie, evenals de implementatie van de business model scenario’s.

Hiervoor zijn samenwerking en ondersteuning van logistieke bedrijven, overheden, en energiebedrijven essentieel. De verwachte resultaten zijn een efficiënter gebruik van elektrische wagenparken, lagere operationele kosten, en een significante vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

Ook samenwerken?

Benieuwd naar de rol van TNO binnen CEH? Neem gerust contact op met een van onze experts.

Laat je verder inspireren

14 resultaten, getoond 1 t/m 5

PBL en TNO: vergroten aanbod hernieuwbare brandstoffen cruciaal voor klimaatneutrale mobiliteit in 2050

Informatietype:
Nieuws
26 maart 2024
Om in 2050 klimaatneutraal te vliegen, varen en rijden moet het aanbod van duurzame brandstoffen drastisch omhoog. Ook een versnelde ontwikkeling van duurzame technologie en meer energiebesparing, mede door gedragsverandering, zijn belangrijke bouwstenen in de transitie naar klimaatneutrale mobiliteit.

Werkelijke methaanuitstoot schepen op LNG hoger dan huidige regelgeving veronderstelt

Informatietype:
Nieuws
25 januari 2024

Impuls voor TNO faciliteiten voor duurzame mobiliteit, biobased bouwen en AI

Informatietype:
Nieuws
2 november 2023

Emissiefactoren voor luchtkwaliteit en stikstofdepositie

Informatietype:
Artikel

Varen op groene methanol binnenkort mogelijk; internationaal beleid vormt obstakel

Informatietype:
Nieuws
17 april 2023