De transitie naar CO2-neutrale mobiliteit in 2050
De klimaatdoelstellingen vragen om grote stappen binnen het domein van mobiliteit. Zo moet de CO2-uitstoot in 2050 zijn gedaald met zo’n 80 tot 95 procent vergeleken met 1990. Dat kan alleen door een samenhangend geheel aan maatregelen én door regievoering over de transitie vanuit de overheid en het bedrijfsleven.
Bij TNO ontwikkelen we kennis waarmee overheden en bedrijven op een onderbouwde manier de juiste keuzes kunnen maken. Op korte én langere termijn.
Slimme combinaties
Verkeer, logistiek, stedelijke planning, ruimtelijke ordening en energiesystemen beïnvloeden elkaar. Daarom bereiken we CO2-neutrale mobiliteit alleen met het slim combineren van vele maatregelen, energiezuinige voertuigen, elektrisch vervoer, duurzaam opgewekte energie en beheersing van de groei van het wagenpark en het aantal verkeersbewegingen. Daarbovenop komen innovaties, zoals ‘Mobility as a Service’, die de balans snel kunnen veranderen. Wij hebben kennis van al deze onderdelen én kunnen de verbanden ertussen leggen.
Systeemaanpak op basis van kennis en data
In onze systeemaanpak zijn de effectiviteit van maatregelen onderling en in combinatie te vergelijken en door te rekenen. Onze aanpak is gebaseerd op analyse van ontzettend veel meetgegevens over brandstofverbruik en CO2-emissies van voer- en vaartuigen. Ook gebruiken we gegevens uit andere databronnen. We hebben eigen modellen die de samenhang tussen CO2-besparende maatregelen doorrekenen.
Met onze aanpak werken we aan oplossingen op een manier die voor overheden en bedrijven praktisch uitvoerbaar en economisch haalbaar of zelfs rendabel is. We bieden deze partijen overzicht over de stappen die nodig zijn om de doelstellingen in 2050 te bereiken. Daarmee helpen we overheden en het bedrijfsleven met handelingsperspectief in de transitie naar CO2-neutrale mobiliteit.
Ondersteuning voor beleidsmakers
We ondersteunen beleidsmakers op allerlei niveaus binnen de overheid zodat ze beslissingen rondom CO2-reductie in de mobiliteitssector kunnen nemen. Dat doen we onder andere zo:
- We voeren impact-assessments uit om de effectiviteit van beleid vast te stellen. Hiermee kunnen overheden goede besluiten nemen en tot een sterk en effectief beleid komen.
- We helpen met een concreet stappenplan en aangepaste programmering van een combinatie van maatregelen om de klimaatdoelen te halen.
- We monitoren de voortgang en identificeren mogelijkheden tot bijsturing.
Ondersteuning voor het bedrijfsleven
Ook het bedrijfsleven ondersteunen we bij het terugdringen van CO2. Zo helpen we de transportsector en vlooteigenaren om investeringsbeslissingen te nemen. Denk aan technische en economische beoordeling van CO2-besparende maatregelen. We analyseren het reductiepotentieel, maar ook kosten en baten van maatregelen. Daarnaast identificeren en analyseren we bijeffecten van maatregelen. Bijvoorbeeld op het gebied van geluid, luchtkwaliteit en energieverbruik. Met onze kennis kunnen bedrijven toekomstvaste besluiten nemen over de investeringen van vandaag én morgen.
Versnelde transitie naar duurzame mobiliteit
Op deze manier dragen we bij aan een versnelde transitie naar duurzame mobiliteit. We brengen kennis en kunde uit alle relevante systemen samen en ondersteunen zo alle partijen in transport en mobiliteit in het verminderen van CO2-uitstoot. Lees meer in de rapporten die we uitbrachten:
- TNO Kennisinbreng Mobiliteit voor Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2019. NRMM Binnenvaart en Zeevaart (pdf)
- Inputs and considerations for estimating large scale uptake of electric vehicles in the Dutch passenger car fleet up to 2030(date 2018) (pdf)
- Nederlandse wagenparksamenstelling 2017 (pdf)
- Onderscheidende kenmerken van brandstoftypen als alternatief voor diesel 2017 (pdf)
- Nederlandse wagenparksamenstelling 2016 (pdf)
- Instroom, uitstroom en samenstelling van het Nederlandse vracht- en bestelwagenpark 2015 (pdf)
- Potential CO2 reduction technologies and their costs for Dutch passenger car fleet 2015 (pdf)
- In- en uitstroom en samenstelling van het Nederlandse personenautopark 2014 (pdf)
- Recent changes in the ownership and usage of oldtimers in the Netherlands: a summary 2014 (pdf)
- Een overzicht van import en exportstromen in het Nederlandse personenwagenpark 2013 (pdf)
- Milieueffecten van oldtimers. Beleidsstudies 2012 (pdf)