TNO en Goodyear samen op zoek naar betere en ‘intelligente’ ABS-banden

Thema:
Verkeersveiligheid
16 maart 2021

Als het ABS-systeem van een auto ingrijpt bij een remactie, zoekt het systeem naar het maximale remvermogen van het voertuig gegeven de omstandigheden, het wegdek en de banden. Door de wielen net niet te laten blokkeren is de wrijving van een beperkt aantal vierkante centimeters rubber met het wegdek en daarmee het remvermogen maximaal, terwijl het voertuig bestuurbaar blijft.

Het samenspel tussen banden en ABS regeling is cruciaal. Eerdere verkennende studies van Goodyear geven aan dat als de ABS regeling de actuele gesteldheid van de band meeneemt in de remdosering dat een aanzienlijk positief effect op de remweg kan hebben. Zeker over de hele levensduur van de banden beschouwd.

TNO en Goodyear gaan met een demonstratievoertuig bestuderen hoe groot de toegevoegde waarde in de praktijk is. De door TNO zelf ontwikkelde ABS-regeling, die in tegenstelling tot OEM ABS systemen, volledig aanpasbaar en te kalibreren is zal een belangrijke rol spelen in dit onderzoek. Daaraan koppelen Goodyear en TNO hun jarenlange kennis en ervaring van bandentechnologie en -weggedrag.

Samenwerking

Chris Queen, senior director, innovation technology van Goodyear en Ellen Lastdrager, Managing Director van TNO Mobiliteit en Logistiek ondertekenden de overeenkomst voor deze samenwerking. Begin 2022 hopen Goodyear en TNO hun eerste resultaten te presenteren.

Ellen Lastdrager: “TNO richt zich op het verhogen van de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van mobiliteit en logistiek. Het onderzoek van TNO en Goodyear gaat in essentie over die momenten dat iedere centimeter minder remweg het leven van verkeersdeelnemers kan redden.”

"Er liggen geweldige kansen als je kijkt naar de informatie die de ‘connected’ band aan het voertuig kan overbrengen", zegt Chris Queen, Goodyear senior director, innovation technology. "TNO deelt onze toewijding voor een betere toekomst en we zijn verheugd om dit onderzoek en het demo-voertuig vooruit te helpen om te zien hoe we de prestaties kunnen blijven verbeteren."

Optimaliseren gedrag automatische hulpsystemen

Informatie over bandgesteldheid en wegcontact, beschikbaar gemaakt door intelligente banden, vergroot de veiligheid. Auto’s worden steeds intelligenter en krijgen steeds meer ondersteunende systemen. Daarmee wordt het onvermijdelijk dat informatie over de vier banden een steeds belangrijkere rol gaat spelen in het veiligheid en regeltechniek.

Dat geldt zeker voor voertuigapplicaties zoals AEB (Autonomous Emergency Braking) en support functies zoals ACC (Adaptive Cruise Control) Op basis van de betere en actuele bandeninformatie is bijvoorbeeld te bepalen of het glad is of dat een band versleten is. Een ACC systeem kan dan de volgafstand ten opzichte van zijn voorganger vergroten of een AEB systeem kan eerder een noodremming inzetten.

Op een betaalbare, betrouwbare en veilige manier voorziet TNO in slimme oplossingen om de veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie op de weg te verbeteren.

Laat je verder inspireren

27 resultaten, getoond 1 t/m 5

Hoe overheden MaaS kunnen inzetten om maatschappelijke doelen te bereiken

Informatietype:
Insight
15 mei 2024
In het rapport ‘The Next Evolution of MaaS’ benadrukt TNO de belangrijke rol van overheden bij het waarborgen van een toekomstbestendig mobiliteitssysteem dat bijdraagt aan maatschappelijke doelen.

Met Urban Strategy vindt TNO in San Diego aansluiting bij innovatieve Amerikaanse westkust

Informatietype:
Insight
28 maart 2024

Scenario-based denken draagt bij aan duurzame mobiliteit en behoud van human capital op Curaçao

Informatietype:
Insight
18 maart 2024

6x leefbare steden dankzij smart mobility

Informatietype:
Insight
31 juli 2023

XCARCITY: effectieve digital twins voor de autoluwe stad van morgen

Informatietype:
Insight
22 juni 2023