TNO neemt deel aan Europees Data Spaces Team

Thema:
Data sharing
22 juni 2021

Samen met een vooruitstrevend team van toonaangevende Europese spelers genaamd Team Data Spaces, gaat TNO bijdragen aan het opzetten en coördineren van data spaces in verschillende domeinen zoals de maakindustrie, gezondheidzorg en logistiek. TNO werkt daarmee samen met onder andere: Big Data Value Association (BDVA), Capgemini Invent, Fraunhofer ISST, Gaia-X, International Data Spaces Association (IDSA), INNOPAY, Insight, KULeuven, MyData Global, Sitra en VTT.

Data sharing, oftewel het delen van data, versnelt innovatie. Denk aan betere behandelmethoden door het veilig delen van patiëntgegevens. Of aan digitalisering van papieren processen en gebruik van kunstmatige intelligentie. Want door het combineren van verschillende gegevensbronnen ontstaan nieuwe zakelijke kansen en data sharing kan bovendien de procesefficiëntie in ketens verder vergroten. Echter, is het delen van informatie een lastig onderwerp en is het opzetten van een datadeel netwerk niet eenvoudig.

Mike de Roode (TNO): “Met het Dataspaces4.EU-initiatief versnellen we de digitalisering van verschillende sectoren. Deze integrale aanpak heeft niet enkel aandacht voor techniek en protocollen, maar juist ook voor andere perspectieven zoals juridische, organisatorische en semantische interoperabiliteit.”

Om deze reden wordt binnen de Europese Unie gewerkt aan het opzetten van dataspaces. Dataspaces - gefedereerde data-ecosystemen waarin de deelnemers eenvoudig gegevens kunnen uitwisselen op basis van gedeeld beleid en regels, zorgen voor een transparantie, open en eerlijke markt. Dataspaces bieden controle over eigen data, zogenoemde data soevereiniteit, wat een aanzienlijk voordeel is en een voorwaarde is voor een Europese data-economie.

Meer informatie over het initiatief is te vinden op de website van Dataspaces4.EUof neem contact op met Herman Pals.

Laat je verder inspireren

48 resultaten, getoond 1 t/m 5

Digitaal Product Paspoort

Informatietype:
Artikel
Ontdek hoe Digitale Product Paspoorten (DPP's) organisaties helpen de herkomst, CO2-impact en herbruikbaarheid van producten te verantwoorden.

Tijdmakers in beeld: Kallol Das

Informatietype:
Insight
20 november 2024

Tijdmakers in beeld: Belma Turkovic

Informatietype:
Insight
15 november 2024

Tijdmakers in beeld: Annemieke Kips

Informatietype:
Insight
15 november 2024

TNO-blik op 2030: Digitale privacy en veiligheid voor iedereen

Informatietype:
Insight
20 september 2024