Veiligere Europese wegen dankzij doorbraak in truck platooning
Bij truck platooning rijden vrachtauto’s geautomatiseerd en direct achter elkaar in kleine konvooien. Dat zorgt voor betere verkeersdoorstroming, hogere verkeersveiligheid, besparing op brandstof en afname van CO2-uitstoot. Het door de EU gecofinancierde ENSEMBLE project brengt truck platooning naar een volgende fase. De internationale partners hebben succesvol ingezet op multi-brand truck platooning, wat de veiligheid op de Europese wegen verder gaat verhogen.
Het ENSEMBLE consortium startte in juni 2018, onder leiding van TNO. Drie jaar later, tijdens een demonstratie in Barcelona eind september jl. reden trucks van zeven verschillende fabrikanten voor de eerste keer in een volledig gecoördineerd platoon. Hiermee is de weg vrij gemaakt voor multi-brand platooning in heel Europa.
V2V
De basis van multi-brand truck platooning is het speciaal ontwikkelde V2V (Vehicle to Vehicle) communicatiesysteem. Dit zorgt ervoor dat iedere vrachtwagen in het peloton het juiste gedrag laat zien in iedere verkeerssituatie. TNO heeft als kennisinstituut en neutrale partner in het consortium technisch en inhoudelijk bijgedragen aan het platform waarop deze communicatie draait.
Impactanalyse
Tijdens de demonstratie in Barcelona zijn verschillende metingen gedaan. Er wordt nu gewerkt aan een impactanalyse om het effect van platooning op de doorstroming te voorspellen en om te meten hoeveel brandstof er is bespaard. Ook onderzoekt ENSEMBLE hoe de chauffeurs platooning ervaren. De eerste ervaringen stemmen positief. Chauffeurs vinden rijden in een platoon zeer comfortabel, wetende dat zij altijd de mogelijkheid hebben om bij te sturen. Ook een studie naar de ervaringen van andere weggebruikers volgt. In de toekomst ziet TNO een rol voor zichzelf weggelegd bij het ontwikkelen van een platform waarop ‘platooners’ elkaar kunnen vinden, bijvoorbeeld in de vorm van een app of dashboard.
'Het resultaat na drie jaar onderzoek en innovatie is een gemeenschappelijke oplossing, klaar voor verdere standaardisatie. Niets staat in de weg om multi-brand truck platooning direct te implementeren.
Het is aan de fabrikanten om deze nieuwe techniek toe te gaan passen bij het ontwikkelen van nieuwe vrachtauto’s. Dit betekent een stap voorwaarts in de richting van verbeterde verkeersveiligheid, minder brandstof verbruik en het maken van een efficiëntieslag in de logistiek. Als TNO zijn we er trots op hieraan een bijdrage te leveren.’
Autonoom rijden
TNO voorziet een overgangsfase: een grote periode waarin platoonable trucks en gewone trucks tegelijk de Europese wegen betreden. Het nijpende tekort aan chauffeurs in de logistieke sector maakt dat er tegelijk kansen zijn om door te ontwikkelen naar autonoom rijdende trucs in een platoon. Die geven vlooteigenaren de mogelijkheid om te blijven voldoen aan de vraag naar vrachtvervoer.
Betrokken fabrikanten
De binnen ENSEMBLE aangesloten partijen zijn: Daf, Daimler Trucks, Iveco, Man trucks & bus, Renault trucks, Scania en Volvo trucks.
Op maandag 4 oktober was TNO projectcoördinator Marika Hoedemaeker in de uitzending van BNR Mobility. Interesse in de toekomst van truck platooning en autonoom rijdende voertuigen? Luister de uitzending terug op BNR.nl