Programmatische samenwerking ‘Brede Welvaart’ Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en TNO

Thema:
Leefbare steden en regio’s
16 november 2022

Het Ministerie van I&W en TNO gaan strategisch en programmatisch samenwerken op het gebied van Brede Welvaart. De samenwerking ‘Brede Welvaart’ is bedoeld om toekomstige kennisvragen op het gebied van milieu en leefomgeving, sociale cohesie, persoonlijke ontplooiing en (on)veiligheid te formuleren, deze te onderzoeken en om de resultaten en inzichten toepasbaar te maken voor beleids- en instrumentontwikkeling bij I&W. Hiertoe is een Afsprakenkader opgesteld.

Martijn Stamm, Market Director of TNO Traffic & Transport, and Dylan Koenders, Director of Mobility Innovation and Strategy at the Ministry of Infrastructure and Water Management, signed an Agreement Framework
Op 7 november 2022 hebben Dylan Koenders, Directeur Innovatie en Strategie voor Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Martijn Stamm, Market Director Mobility & Built Environment TNO, hun handtekening onder dit Afsprakenkader gezet.

Doel is brede welvaart

Het doel van de programmatische samenwerking is om in nauwe samenwerking en afstemming met elkaar kennis en tools te ontwikkelen om datagedreven te kunnen sturen op de transities in ruimtelijke ontwikkeling, mobiliteit en logistiek. Passend in de verstedelijkingstrategie en rekening houdend met maatschappelijke doelen, zoals brede welvaart.

Gezamenlijk maken we een roadmap waarmee langetermijnkennis en toolontwikkeling in samenhang kunnen worden gepland met toepassingsvragen voor de korte termijn. Dat kan niet zomaar. Er zijn concrete inzichten, vernieuwingen en aanvullingen op de bestaande kennis nodig om betere beslissingen te kunnen nemen en zo gerichter te kunnen sturen op doelen die de brede welvaart vergroten.

Ondersteuning van decide and provide

Brede welvaart en andere maatschappelijke doelen vragen om een andere werkwijze: van predict and provide naar decide and provide. Dit betekent dat vanuit een visie wordt nagedacht over een gewenste toekomst om vervolgens op basis van scenario’s opties te verkennen om die gewenste situatie te bereiken.

Om bijvoorbeeld in te kunnen schatten welke vervoersvorm mensen kiezen  kan AI worden ingezet bij het vinden van aspecten die het keuzegedrag beïnvloeden. De inzet van AI kan op basis van heterogene databronnen die eerder niet mee werden genomen in de schattingen, inzicht geven in verbanden die tot dusver onzichtbaar bleven. Hiermee worden voorspellingen beter en sluiten meer aan bij de daadwerkelijke behoeften van reizigers.

Activity Based Modelling

Om te begrijpen waarom mensen reizen, hoe verschillende activiteiten in de tijd en ruimte worden gepland en welke vervoerswijzen daarbij horen, volstaan bestaande verplaatsingsmodellen steeds minder goed. Daarom wordt gewerkt aan het hanteerbaar maken van Activity Based Modelling (ABM).

Met deze modellen is het mogelijk om het effect van beleidsmaatregelen nauwkeuriger te modelleren. Dit gaat met name om maatregelen die van invloed zijn op de manier waarop individuen hun tijd voor activiteiten en reizen gedurende de dag budgetteren.

Laat je verder inspireren

27 resultaten, getoond 1 t/m 5

Hoe overheden MaaS kunnen inzetten om maatschappelijke doelen te bereiken

Informatietype:
Insight
15 mei 2024
In het rapport ‘The Next Evolution of MaaS’ benadrukt TNO de belangrijke rol van overheden bij het waarborgen van een toekomstbestendig mobiliteitssysteem dat bijdraagt aan maatschappelijke doelen.

Met Urban Strategy vindt TNO in San Diego aansluiting bij innovatieve Amerikaanse westkust

Informatietype:
Insight
28 maart 2024

Scenario-based denken draagt bij aan duurzame mobiliteit en behoud van human capital op Curaçao

Informatietype:
Insight
18 maart 2024

6x leefbare steden dankzij smart mobility

Informatietype:
Insight
31 juli 2023

XCARCITY: effectieve digital twins voor de autoluwe stad van morgen

Informatietype:
Insight
22 juni 2023