TNO’s lasercommunicatieterminal behaalt prestigieuze overwinning bij EARTO Innovation Awards

Laser-satellietcommunicatie
23 oktober 2024

Vandaag heeft TNO de tweede prijs in de categorie ‘Impact Delivered’ gewonnen bij de 16e EARTO Innovation Awards voor de CubeCAT lasercommunicatieterminal. Deze technologie, momenteel aan boord van een satelliet in een baan om de aarde, gebruikt lichtgolven in plaats van radiogolven, wat zorgt voor een hogere capaciteit en snellere, veiligere verbindingen. In januari van dit jaar werd met succes data verzonden van CubeCAT naar een grondstation in Den Haag, wat een wereldprimeur betekende met Nederlandse technologie. De prijs werd uitgereikt tijdens een speciale ceremonie in Brussel, bijgewoond door een breed scala aan politieke figuren en andere belanghebbenden.

Laser satellietcommunicatie

Door het sterk stijgende dataverbruik van slimme technologieën is er meer dan ooit behoefte aan snellere en veiligere communicatie. Het huidige radiospectrum is niet in staat om al deze data in de toekomst te verwerken. Lasercommunicatietechnologie biedt een veelbelovende oplossing. Deze technologie gebruikt laserstralen om data over lange afstanden te verzenden, en verbindt grondstations, satellieten, vliegtuigen en drones. Het bereikt datasnelheden die 100 tot 1000 keer sneller zijn dan de huidige radiofrequenties. Bovendien is het veiliger, omdat het gebruik maakt van zeer smalle optische laserstralen in plaats van brede radiosignalen.

Kees Buijsrogge

Deze erkenning is een eerbetoon aan vijf jaar toewijding. Terminals zoals CubeCAT zullen de manier waarop we data vanuit de ruimte verzenden ingrijpend veranderen en de technologische soevereiniteit van Nederland binnen Europa en de NAVO versterken.”

Kees Buijsrogge

Directeur TNO Space

Recente succesvolle demonstratie

In januari 2024 werd een succesvolle verbinding tot stand gebracht tussen de CubeCAT terminal op een Noorse satelliet en het optische grondstation van TNO in Den Haag. Deze succesvolle veldtest markeerde een wereldprimeur voor snelle optische communicatie naar de aarde met behulp van een kleine (10x10x10 cm) en lichtgewicht optische terminal met Nederlandse technologie.

Snel groeiende markt

De wereldwijde vraag naar toepassingen en componenten voor lasersatellietcommunicatie zal naar verwachting snel groeien. Nederland heeft het ecosysteem en de capaciteit om serieproductie van hoogwaardige instrumenten voor deze markt te ontwikkelen. FSO Instruments, opgericht in 2023, is het eerste Nederlandse bedrijf op dit gebied en ontwikkelt en produceert optische koppen voor lasercommunicatieterminals. CubeCAT is nu commercieel beschikbaar via FSO Instruments en hun partner AAC Clyde Space.

Partners

TNO ontwikkelt en bouwt al decennia optische instrumentatie voor gebruik in de ruimte. De CubeCAT terminal is ontwikkeld door TNO in nauwe samenwerking met AAC Hyperion (onderdeel van AAC Clyde Space) voor de boordelektronica, drivers en software, en Gooch & Housego (laserzender). De ontwikkeling werd gefinancierd met fondsen van het Netherlands Space Office (NSO) via het ESA ARTES ScyLight-programma en het innovatiebudget van het Nederlandse Ministerie van Defensie. TNO droeg ook bij aan de co-financiering van dit programma.

Over de EARTO Innovation Awards

De jaarlijkse EARTO Innovation Awards worden uitgereikt aan een innovatie met een aanzienlijke bewezen of verwachte sociale en/of economische impact. Een onafhankelijke jury beoordeelt de inzendingen en kiest de winnaar of winnaars. EARTO is opgericht in 1999 en promoot onderzoeks- en technologieorganisaties (RTO's) en vertegenwoordigt hun belangen in Europa. RTO's zijn non-profitorganisaties met als kerntaak het opbouwen, combineren en verbinden van verschillende soorten kennis, vaardigheden en infrastructuur om een scala aan onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten te realiseren, in samenwerking met publieke en industriële partners. Het EARTO-netwerk telt meer dan 350 RTO's in meer dan 32 landen. EARTO-leden vertegenwoordigen 150.000 hoogopgeleide onderzoekers en ingenieurs.

TNO legt met Qu-STAR basis voor quantuminternet via de ruimte

16 september 2024
TNO gaat onderzoeken welke rol de ruimte kan spelen voor quantum informatienetwerken. Het quantuminternet, dat quantum-apparaten wereldwijd met elkaar moet verbinden, kan alleen informatie uitwisselen over een paar honderd kilometer omdat het afhankelijk is van netwerken op de grond.

Dit is onze tijd: Ondernemen met TNO's laser-satellietcommunicatie technologie

15 juli 2024

Dit is onze tijd: Werken aan doorbraken in laser-satellietcommunicatie

15 juli 2024