Nieuw handboek leernetwerken: sleutel voor complexe vraagstukken in het sociaal domein
Het sociale domein heeft te maken met complexe vraagstukken zoals het vergroten van kansengelijkheid tussen kinderen en duurzame participatie van werkzoekenden. Samenwerken in organisatie-overstijgende leernetwerken blijkt een succesvolle methode om dit soort vraagstukken op te lossen. Leernetwerken vormen een krachtige manier om samen te werken aan verandering en innovatie, omdat ze de diverse perspectieven vertegenwoordigen. Als beleidsmakers, professionals, onderzoekers en opleiders gelijkwaardig samenwerken met de doelgroep (bijvoorbeeld werkzoekenden, ouders en jeugdigen of inwoners), leidt dat tot vernieuwende ideeën die aansluiten bij de werkelijkheid.
LISO handboek
Om iedereen die gezamenlijk ingewikkelde problemen wil oplossen een steuntje in de rug te bieden, is het handboek van de LISO-werkwijze (pdf) gelanceerd (Leernetwerken in het Sociaal Domein). De LISO-werkwijze is de eerste wetenschappelijke onderbouwing van leernetwerken, gecombineerd met praktijkervaringen van leernetwerkexperts. Het handboek biedt een heldere leidraad voor het succesvol vormgeven van een leernetwerk, wat daarbij de werkzame elementen zijn en geeft praktische tips. Daarnaast bevat het advies over het benutten en verder brengen van opgedane inzichten en veranderkundige expertise. Noortje Pannebakker van TNO schreef het handboek. Zij onderzocht en ontwikkelde de werkwijze samen met de Hogeschool Leiden.
“De kern van deze wetenschappelijk onderbouwde aanpak is de samenwerking tussen wetenschap, beleidsmakers, praktijk, en cliënten van het sociaal domein. Ik ben ervan overtuigd dat in die samenwerking de oplossing zit voor veel van de complexe vraagstukken.”
Inspiratie en innovatie
Leernetwerken zijn niet alleen een plek voor kennisdeling, maar ook voor inspiratie. Door samen te werken met verschillende organisaties en disciplines, kunnen deelnemers nieuwe perspectieven ontdekken en innovatieve ideeën ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat iedereen, van ervaringsdeskundigen tot beleidsmakers, bijdraagt aan een collectieve aanpak van complexe problemen.
Praktische toepassing
Het opzetten van een leernetwerk vereist duidelijkheid over verwachtingen en doelen, zoals het hebben van een concrete agenda en doelstellingen. Het netwerk is niet alleen een plek voor uitwisseling van kennis en ervaring, maar ook een katalysator voor verandering binnen (en daarna buiten) de organisaties die deelnemen. Door successen te delen en van elkaar te leren, kunnen netwerken fungeren als een vliegwiel voor verbetering.
Gelijkwaardig
Leernetwerken zijn succesvol als ieders kennis en ervaring een gelijkwaardige plek krijgt. De wetenschapper is dus niet meer waard dan de jongere. Dit vraagt om betrokkenheid van iedereen, bereidheid om buiten de gebaande paden te denken en ieders stem te horen.
Onmisbare schakel
Leernetwerken zijn een onmisbare schakel in het aanpakken van complexe vraagstukken in het sociaal domein, zoals huiselijk geweld, overgewicht, kansenongelijkheid en participatie in werk en aan de maatschappij. Door verbinding, kennisdeling en gelijkwaardige samenwerking is de kans groot dat innovatieve, werkelijk passende oplossingen worden gevonden. Zodat nieuwe werkwijzen echt kansrijk en succesvol zijn.
Handboek over de LISO-werkwijze
Meer weten?
Meld je dan vrijblijvend aan voor onze Meet the expert sessie of schrijf meteen in voor één van de trainingen.