TNO en NKL ontwikkelen nieuwe tool voor logistieke ondernemers

Thema:
Duurzame mobiliteit
20 januari 2025

De logistieke sector staat voor een grote uitdaging: de elektrificatie van het wagenpark. Er zijn nu diverse hulpmiddelen beschikbaar om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar elektrische trucks. Wat nog ontbrak: een oplossing om zowel voertuigen als laadinfrastructuur optimaal op elkaar af te stemmen. Daar hebben TNO en NKL iets op bedacht.

Vooral door de opkomst van zero-emissie zones wordt de omschakeling naar de elektrificatie van het wagenpark steeds urgenter. Batterij-elektrische trucks spelen hierin een cruciale rol, maar ondernemers hebben veel vragen over het beperkte aanbod van voertuigen en de benodigde infrastructuur.

Er zijn nu diverse hulpmiddelen beschikbaar om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar elektrische trucks, zoals een kostenmodel voor laadpleinen, een TCO-tool voor elektrische trucks en een rekentool voor laadvraag. Wat nog ontbrak, is een oplossing om zowel voertuigen als laadinfrastructuur optimaal op elkaar af te stemmen.

Nieuwe tool: welke batterij- & laadcapaciteit is nodig?

Welke capaciteit en configuratie heeft de logistiek ondernemer nodig voor een efficiënt en kosteneffectief wagenpark? Binnen het project Green Transport Delta – Elektrificatie (GTDE) hebben NKL en TNO een geïntegreerde tool ontwikkeld. Deze tool analyseert de huidige logistieke operatie en vertaalt die in specifieke eisen voor elektrische trucks en laadinfrastructuur. Dit gebeurt aan de hand van:

1. Ritprofielen

Ondernemers kunnen handmatig ritgegevens invoeren. Dit dient als basis voor het bepalen van de benodigde batterijcapaciteit en laadvermogen.

2. Laadstrategie

Op basis van de batterijcapaciteit van de voertuigen stelt de tool een laadstrategie voor.

3. Laadinfrastructuur

De tool doet concrete voorstellen voor de benodigde laadvoorzieningen.

4. Netcongestie

Bij grote vermogensvragen biedt de tool hoofdlijnen voor oplossingen om netcongestie te beperken.

De tool reduceert de complexiteit van de transitie naar een elektrisch wagenpark tot een aantal concrete operationele en technologische keuzes. Zo zijn ondernemers beter voorbereid en kunnen ze goed onderbouwde investeringsbeslissingen nemen.

Over GTDE

Het project Green Transport Delta – Elektrificatie is een samenwerking tussen meer dan 20 publieke en private partijen, waaronder transportbedrijven, technologieleveranciers en kennisinstellingen. Het doel is de ontwikkeling van een sterk batterij-ecosysteem en een versnelling van de transitie naar emissievrij transport in Nederland. Direct beter inzicht in de mogelijkheden voor elektrificatie van uw wagenpark? Zie: Etruckplanner.

Laat je verder inspireren

48 resultaten, getoond 1 t/m 5

TNO helpt batterij- en voertuigsector met toekomstbestendige implementatie van batterijpaspoort

Informatietype:
Insight
6 januari 2025
Partijen die batterijen produceren of op de Europese markt brengen, worden vanaf 2027 verantwoordelijk om een batterijpaspoort mee te leveren.

Optimale laadplanning voor logistieke dienstverleners met oog voor netcongestie

Informatietype:
Insight
5 december 2024

Batterijen

Informatietype:
Artikel

Brandstofcel

Informatietype:
Artikel

Binnenvaart test biobrandstof FAME voor snelle verduurzaming

Informatietype:
Insight
8 oktober 2024