Wat kunnen vrijwilligers doen tijdens wateroverlast of een watercrisis
Hulp van vrijwilligers kan essentieel zijn op momenten van wateroverlast en watercrises. Maar hoe zet je dit slim in? In het nieuwe Handboek Eerste Hulp bij Crisis vind je handige tips voor waterbeheerders: van communicatie en expertise tot nazorg, en van beschikbaar materiaal tot de coördinatie van alle hulp.
De meeste burgers, boeren en bedrijven zijn zelfredzaam en willen graag helpen bij een crisis. Door goede organisatie van alle aangeboden hulp wordt de behoefte vanuit de samenleving erkend en dat die hulp ook daadwerkelijk kan helpen bij aangaan van de crisis . Het handboek is in opdracht van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden door TNO opgesteld. Met hulp van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en via sponsoring vanuit het Interregprogramma Flash Flood Breaker.
Handboek Eerste Hulp bij Watercrisis
Bekijk het handboek via onderstaande link
Het handboek is tot stand gekomen door vele interviews, gesprekken en workshops en dient ter inspiratie. Op de landelijke Netwerkdag Watercrises op 6 februari is het Handboek Eerste Hulp bij Watercrisis gepresenteerd en toegelicht.
Steeds meer samenwerking en hulp
Hulp van derden is in het veiligheidsdomein een toenemende trend. Mensen helpen graag bij de bestrijding van incidenten of overlast. Zo wil 98% van de inwoners hulp verlenen tijdens een crisis, blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV ).
Deze vrijwilligershulp, hoe goedbedoeld ook, moet echter goed worden gecoördineerd, zodat iedereen weet hoe ze op een veilige manier kunnen bijdragen. Hiervoor zijn concrete handvatten en goede coördinatie nodig.
Operationeel handelingsperspectief
Waterbeheerders werken samen met partners zoals TNO om steeds meer partijen op diverse manieren bij verschillende crisissituaties te betrekken. Operationele handvatten voor maximaal voordeel en minimaal nadeel in de praktijk ontbreken echter vaak nog. Dit handboek voor waterschappen en waterbeheerders is praktisch toepasbaar en bevat onder andere informatie over vijf categorieën van vrijwilligershulp en verschillende voorbeelden van overlast- of crisissituaties.