Automotive Week 2023
De Automotive Week 2023 is dé hotspot als je op de hoogte wilt blijven van de laatste Europese ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en als je je netwerk in de mobiliteitssector wilt uitbreiden. Innovatieve technologieën en de juiste vaardigheden worden steeds belangrijker om de wereld van mobiliteit slim, veilig en duurzaam te maken.
- Startdatum:
- -
- Tijd:
- 13:00
- Locatie:
-
Automotive Campus Helmond, Automotive Campus 30, Nederland
In het hart van de Brainport regio, op de Automotive Campus in Helmond, openen wij onze deuren voor het internationale publiek om de mobiliteit van de toekomst te ervaren. De Automotive Week biedt een exclusief kijkje in de keuken voor toekomstig talent, professionals, overheden en kennisinstellingen.
Programma
Het programma bevat:
16 april: Talentenbeurs
- Persoonlijke Meet & Match met bedrijven/organisaties en talent
- Bedrijfsbezoeken bij Capgemini, verkeersmanagementcentrale (RWS) en Fontys
- KIVI Student Award
- Demonstraties
17 april: Feestelijke opening
- Openingsceremonie en talkshow: Elly Blanksma (burgemeester van Helmond), Tjark Tjin-A-Tsoi (CEO & voorzitter Raad van Bestuur TNO), Anne-Marie Spierings (lid van de Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant) en anderen
- Keynote sprekers: Patrick Dean (Chief Engineer, DAF Trucks NV) en anderen
- Lunch
- Symposium: Cecilia Braun (directeur van de EGTC Rhine Alpine), Steve Phillips (secretaris-generaal, Europese conferentie van wegbeheerders (CEDR) en anderen
- Demonstraties: Zelfrijdende OV-bus, TomTom, testvoertuig met sensoren van NXP, en nog veel meer
- Netwerkborrel
- VIP-diner (alleen voor genodigden)
18 april: Mobiliteit in de digitale samenleving
- Keynote sprekers: Suzanna Kraak (beleidsfunctionaris, Europese Commissie), Andrea Conti (Vice President Business Field ADAS/AD, AVL List GmbH) en Margriet van Schijndel (programmadirecteur Responsible Mobility, Technische Universiteit Eindhoven)
- Paneldiscussies: Met onder anderen Martijn Stamm (marktdirecteur TNO Traffic & Transport), Ilse Harms (deskundige menselijke factoren bij RDW)
- Lunch
- Verdiepende sessies, eerste ronde: Yoram Meijaard (adviseur Cybersecurity, TNO), Arturo Tejada (Senior Scientist, TNO/IVS) en anderen
- Verdiepende sessies, tweede ronde: Peter Verkoulen (programmadirecteur Gaia-X, TNO), Jan-Pieter Paardekooper (Research Scientist, TNO)
- Demonstraties: 5G blueprint, SolarOnTop, VR Experience en nog veel meer
- Netwerkborrel
- Automotive Week Barbecue: Wees welkom op deze barbecue waar je in een ongedwongen sfeer kunt spreken met (nieuwe) relaties en kunt genieten van lekker eten
19 april: Mobiliteit in een toekomst zonder emissies
- Keynote sprekers: Gerhard Meister (Vice President / Business Field Electrification, AVL List GmbH), Karl Viktor Schaller (Professor, Technische Universiteit van München) en Els de Wit (strategisch adviseur slimme en duurzame mobiliteit, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)
- Paneldiscussies: Met onder anderen Richard Smokers (Adviseur Duurzame Mobiliteit en Logistiek, TNO)
- Lunch
- Verdiepende sessies, eerste ronde: Met onder anderen Jeroen Borst (Cluster Manager Maatschappelijke Impact voor Toegankelijkheid en Leefbaarheid, TNO), Rob Kroon (Consultant, FIER Automotive)
- Verdiepende sessies, tweede ronde: Ronald van den Putte (Senior Business Development Manager Automotive, TNO), Gerben Bootsma (Innovatieverkenner bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en vele anderen
- Demonstraties: Studententeam NovaFAST, Mirai Data, studententeam URE (University Racing Eindhoven) en vele anderen
- Sluitingsceremonie: Tijdens de afsluitingsborrel komt een keynote spreker met een aantal take-aways. Grijp deze kans aan om je netwerk te versterken en maak afspraken voor follow-upactiviteiten
Smart demo's over geautomatiseerde logistieke toekomst
Maatschappelijke uitdaging:
De Europese havens moeten de komende jaren flink verduurzamen en het gebruik van fossiele brandstoffen afbouwen. TNO is een van de 45 partijen in het internationale EU-project MAGPIE dat onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam pilots en demonstratieprojecten ontwikkelt om de logistiek in havens duurzamer en slimmer te maken.
Over de demo:
TNO zorgt voor de routeplanning en deze route wordt door Fraunhofer in een te volgen pad omgezet. Een derde partij, AIIM (AI in Motion), heeft de omgeving in kaart gebracht. Op basis van deze gecombineerde data kan de truck het traject volledig autonoom afleggen.
Wat maakt de demo uniek?
Jorn Gijsbers, Business Development Smart Vehicles: “Automated driving is al langer mogelijk, geautomatiseerd containers lossen is evenmin nieuw. Maar wat deze MAGPIE-demo overtuigend laat zien, is de succesvolle integratie van al deze technologie in één systeemoplossing. Samen met partners DAF, AIIM, Fraunhofer en APM Terminals laat TNO niet alleen zien hoe de technologische kant van yard automation werkt, maar ook wat er voor nodig is om dit in opgeschaalde scenario’s in bestaande logistieke processen op containerterminals te integreren.”
Maatschappelijke uitdaging:
De continuïteit van distributiecentra komt in de knel door oplopende chauffeurstekorten en toenemende goederenstromen. Met deze demo laat TNO zien hoe distributiecentra efficiënter en toekomstbestendiger kunnen functioneren met een laagdrempelige vorm van yard automation: het automatiseren van logistiek op een afgesloten bedrijfsterrein. Het is een relatief overzichtelijke omgeving om proeven uit te voeren en meer te leren over CAT-toepassingen in de praktijk, voordat we echt de openbare weg op gaan.
Over de demo:
In deze demo hebben we de automated driving technologie die we samen met grote OEM’s hebben ontwikkeld, toegepast op een bestaande trailer mover, V-move genaamd die is ontwikkeld door Verhagen in Leiden. WENOVA.EU levert een sensor om de hoek tussen trailer en de V-move vast te kunnen stellen om daarmee te manoeuvreren. En samen met supermarktketen Jumbo testen genoemde partijen de geautomatiseerde trailer mover om de efficiencyvoordelen in de praktijk te ontdekken.
Wat maakt de demo uniek?
Jorn Gijsbers: “De doorbraak van yard automation wordt vaak gehinderd door de investeringsdrempel en onzekerheden over de terugverdientijd. Daarom willen we met deze demo laten zien dat zowel kleine als grote logistieke partijen ook met een beperkte investering veel efficiencywinst kunnen behalen in hun distributiecentra. Dankzij deze kostenefficiënte vorm van yard automation, heb je minder chauffeurs nodig, of je kunt chauffeurs effectiever inzetten voor transport op langere afstanden.”
Maatschappelijke uitdaging:
Zelfrijdende voertuigen kunnen op termijn onze mobiliteit en logistiek veiliger, efficiënter en slimmer te maken. Op dit moment is besluitvorming een van de meest uitdagende taken voor een geautomatiseerd voertuig. State-of-the-art oplossingen zijn ofwel aantoonbaar veilig, maar niet in staat om op te schalen naar complexe situaties, bijvoorbeeld omdat ze heel langzaam rijden of stoppen voor dwarrelende blaadjes. Ofwel de besluitvorming van het voertuig kan goed overweg met complexe situaties, maar ze zijn moeilijk te beoordelen op veiligheid. Dit komt de veiligheid en efficiency niet ten goede en zorgt voor veel zogeheten ‘false negative stops’.
Over de demo:
Bij TNO werken we hard aan de ontwikkeling van AI-algoritmes om zelfrijdende voertuigen te leren reageren zoals een menselijke bestuurder. Deze demo laat zien hoe een voertuig dankzij deze Hybrid-AI-benadering met complexe verkeerssituaties om kan gaan en rekening houdt met de risico's die aan acties verbonden zijn. Op een gegeven moment wordt de rijbaan versperd door een obstakel. Het voertuig zal moeten beslissen of het veilig is om een traject rond het obstakel te plannen en uit te voeren, of erachter te wachten.
Wat maakt de demo uniek?
Joëlle van den Broek: “Het voertuig maakt gebruik van ‘context-dependent behavior’ AI om zijn route te plannen. Deze technologie bevindt zich nog in een kennisontwikkelingsstadium, maar biedt zeer interessante toepassingsmogelijkheden voor veel automated driving applicaties, zoals shuttlediensten of Connected Automated Transport.”
TNO ontvangt je graag op de Automotive Week in Helmond zodat je deze drie demo’s zelf kunt bekijken. Vanaf 2024 zullen deze demo’s en alle andere CAT- ontwikkelingen ook te zien zijn in het Open innovatiecentrum Mobility Applied Research Quarter (MARQ) op de Automotive Campus in Helmond.
Bezoek ons op de Automotive Week 2023
Bekijk het volledige programma en registreer.
Maatschappelijke Impact
De bevolking in steden neemt toe en dat zorgt voor extra belasting van de infrastructuur en het milieu. Nieuwe technologieën kunnen uitkomst bieden. Maar hoe pakken we dit zo goed mogelijk aan?