Creëer waarde door data te delen: 4 trends voor ondernemend Nederland
We genereren steeds meer data: van personen, bedrijven en overheden. Tot nu toe blijft veel van deze data onbenut. Dat is niet alleen zonde, maar vormt ook een bedreiging voor veel traditionele verdienmodellen en bedrijvigheid. Het ‘data-speelveld’ is voorgoed aan het veranderen en dat bied grote kansen voor ondernemers, bedrijven, overheden en individuen. Het paper ‘Geef data waarde!’ beschrijft vier grote trends die bepalend gaan zijn voor de Nederlandse en internationale data-economie.
Vier sleuteltrends in de data-economie
Trend 1: Transparantie
Er komen steeds meer goedkope sensoren, trackers en andere mogelijkheden om data van bedrijfsprocessen door leveringsketens te verzamelen. Dit maakt de ‘reis’ van een product of grondstof van productie tot ingebruikname steeds inzichtelijker. De mogelijkheid tot het scheppen van transparantie staat bij veel organisaties op de kaart: 7 procent van alle retailers en producenten werkt aan de verdere digitalisering van productieketens om beter inzicht in de keten te verkrijgen. Voor consumenten is inzicht in de productieketen ook steeds belangrijker.
Trend 2: Alles in verbinding
Datadelen buiten de traditionele partners wordt mogelijk; dit zorgt voor innovatieve verdienmodellen. Deze creatieve ruimte wordt alleen maar groter wanneer er combinaties worden gemaakt van data uit uiteenlopende bronnen. Organisaties werken steeds meer aan data-uit wisseling binnen de eigen ketens, die vaak bestaan uit data van tientallen verschillende bedrijven.
Trend 3: Waarde uit data
Door data goed te gebruiken kun je problemen voorkomen, nieuwe diensten aanbieden of gewoon efficiënter werken. De waarde van data kent vele verschijningsvormen: inkomsten door digitale producten en diensten, kostenbesparing door efficiënte processen, verbeterde relaties met toeleveranciers, verrijkte inzichten in het gedrag en de wensen van eindgebruikers, lagere broeikasgasemissies door energieverbruik te optimaliseren, en nog veel meer.
Trend 4: Europese waarden
Europa wil een competitieve data-economie worden, waar data binnen en tussen sectoren vrij kan bewegen. Daarin moet een balans worden gevonden tussen het stimuleren en bruikbaar maken van data, terwijl privacy, security en ethische waarden bewaakt blijven.
Begin vandaag!
Door data sharing werken ketens doelmatiger én besparen deelnemende partijen veel geld. Tegelijkertijd zijn kwaliteit, transparantie en privacy essentieel bij data sharing. TNO richt zich dan ook op het wegnemen van belemmeringen om data sharing tussen organisaties mogelijk te maken. Want door het combineren van verschillende gegevensbronnen ontstaan nieuwe zakelijke kansen en data sharing kan bovendien de procesefficiëntie in ketens verder vergroten. Maar hoe kunnen we op een veilige manier gebruikmaken van deze kansen? Wij helpen partijen in uitlopende sectoren op een efficiënte en veilige manier gebruik te maken van elkaars data.
Het paper ‘Geef data waarde’ is tot stand gekomen in opdracht van Commit2Data, het nationale publiek-private onderzoeksprogramma op het gebied van Big Data. David Langley schreef namens TNO mee aan het paper.
Neem contact op met Herman Pals en ontdek wat TNO voor jouw onderneming kan betekenen!