Hoe MixMasters fenotypetest gebruikt om gepersonaliseerde voeding aan te bieden
MixMasters ontwikkelt, produceert en verpakt poedervormige gezondheidsvoeding en sportsupplementen. Het bedrijf probeert op innovatieve manieren gezonde voeding toegankelijker te maken. TNO helpt MixMasters antwoord te geven op de vraag ‘Hoe kunnen we personaliseren én gebruiksvriendelijk blijven?’ Tijdens de samenwerking is bovendien het idee voor een nieuw concept geboren: FoodiYou.
MixMasters is in 2019 gestart met de ambitie om unieke gezondheidsvoeding en sportsupplementen toegankelijker te maken voor het grote publiek. “We ontwikkelen unieke sport- en gezondheidsproducten die aansluiten bij de doelgroepen van onze klanten. We zoeken naar innovatieve manieren om gezonde voeding voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken. Op een gegeven moment hebben we bij TNO aangeklopt en gevraagd of ze met ons mee wilden denken over hoe we onze producten kunnen personaliseren”, vertelt Tom Geleijnse, CEO van MixMasters.
Paper en webinar Personalised Health
Wil je weten hoe je Personalised Health in de praktijk brengt? Bekijk het webinar Personalised Health of download de paper.
"Op advies van TNO zijn we toen al snel geswitcht naar voeding op basis van fenotypes, oftewel op basis van lichamelijke kenmerken en leefstijl. Dat sluit beter aan bij het personaliseren van voeding op een gebruiksvriendelijke manier."
Switch naar andere meetmethode
MixMasters is bij TNO terecht gekomen nadat ze zelf al onderzoek hadden gedaan naar de ontwikkeling van voeding op basis van DNA-profielen. "We zagen dit als een mooie manier om voeding en supplementen te kunnen personaliseren. De volgende stap was bepalen hoe we dit op een laagdrempelige manier op de markt konden brengen. We kwamen dan ook bij TNO binnen met de vraag of het mogelijk was om een DNA-zelftest te ontwikkelen waarbij de uitslag binnen een uur bekend zou zijn, zoals bij een zwangerschapstest of COVID-19-zelftest."
"Want het probleem is dat een doorsnee speekseltest door de gebruiker moet worden opgestuurd naar een laboratorium en een relatief lange analysetijd en hoge kosten kent. Het bleek niet haalbaar om een dergelijke zelftest thuis te doen. Op advies van TNO zijn we toen al snel geswitcht naar voeding op basis van fenotypes, oftewel op basis van lichamelijke kenmerken en leefstijl. Dat sluit beter aan bij het personaliseren van voeding op een gebruiksvriendelijke manier", aldus Geleijnse.
Van fenotype naar persoonlijk profiel
TNO heeft voor MixMasters een fenotypetest ontwikkeld waarin een online vragenlijst gecombineerd wordt met antropometrische metingen zoals gewicht en buikomvang. De vragenlijst vraagt naar persoonlijke zaken zoals geslacht, leeftijd, fysieke activiteit en dieet, zoals onder andere vezelintake en voorkeuren. Daarnaast meten deelnemers hun lengte, gewicht, buik-, heup-, nek- en polsomtrek.
"Deze test is een laagdrempelige manier om toch veel te kunnen zeggen over iemands leefstijl en metabole en fysieke gezondheid. Mensen vullen de vragenlijst in en krijgen een meetlint om de diverse omtrekken te meten. Vervolgens worden met behulp van TNO’s intelligente adviessysteem, dat gebruikmaakt van een door TNO ontwikkeld algoritme, de resultaten van de fenotypetest omgezet in een persoonlijk profiel. Zo’n profiel omvat onder andere de optimale voedingsstoffen (macronutriëntenmix) voor een individu", legt Geleijnse uit.
In korte tijd iets moois neergezet
"De samenwerking met TNO verloopt zeer prettig. Je merkt aan alles dat TNO veel interesse en ervaring in huis heeft als het gaat om het op een wetenschappelijk onderbouwde en gepersonaliseerde manier verbeteren van voedingspatronen, leefstijlgedrag en gezondheid gerelateerde uitkomsten.[i] We hebben samen in relatief korte tijd echt iets moois neergezet. Bovendien denken ze mee in haalbare commerciële uitdagingen. Zo hebben ze met ons nagedacht over een nieuwe business propositie en hoe we daarmee de markt op zouden kunnen gaan", zegt Geleijnse.
FoodiYou
Dit nieuwe concept, FoodiYou, werkt als volgt: Het idee is om een compleet pakket aan ‘ready-to-use’ verse maaltijden en voedingssupplementen aan te bieden op basis van iemands profiel en doelen. "Het is revolutionair en gaat verder dan de bekende maaltijdboxen. Je krijgt een gepersonaliseerd pakket aan maaltijden voor alle eetmomenten van de dag en die passen bij je persoonlijke macronutriëntenverhoudingen (de ideale samenstelling van eiwitten, koolhydraten en vetten), energiebehoefte en doelstellingen. We zijn nu aan het kijken hoe we dit concept naar de markt kunnen brengen en onderzoeken samenwerkingen om dit te kunnen bewerkstelligen. Ons doel is het concept dit jaar te lanceren", licht Geleijnse toe.
[i] De Hoogh, IM, Winters BL, Nieman KM. A Novel Personalized Systems Nutrition Program Improves Dietary Patterns, Lifestyle Behaviors and Health-Related Outcomes: Results from the Habit Study. Nutrients 2021;13(6):1763. doi: 10.3390/nu13061763.
Ook samenwerken met TNO?
Ben jij op zoek naar kennis- en technologie-advies met betrekking tot persoonlijk gezondheidsadviezen? Wij helpen jou en jouw organisatie graag. Neem contact met ons op als je een vraag hebt of met ons wil samenwerken.