Tijdmakers: De toekomst van militair landoptreden met de MICE en HUVIX simulatoren
Bij TNO drukken we een stempel op onze tijd. In deze serie maak je kennis met de TNO'ers achter de innovaties; de tijdmakers. Wat doen zij precies en welke impact heeft hun werk op de maatschappij? In deze aflevering spreken we tijdmaker Maarten Michel, een interaction design researcher bij Human Machine Teaming in Soesterberg, over hoe militairen optimaal kunnen presteren op land met behulp van de HUVIX en de MICE.
Wat is MICE/HUVIX precies?
Dit zijn geavanceerde simulatieopstellingen die militairen de kans bieden om opdrachten uit te voeren onder verschillende realistische omstandigheden. Tijdens het uitvoeren van deze opdrachten registreren we hoe goed de militairen hun taak uitvoeren en meten we bijvoorbeeld met eye-tracking hoe vermoeid deelnemers zijn en hoe ze hun aandacht verdelen. Met onze simulatoren kunnen we niet alleen de prestaties van individuele militairen evalueren, maar ook hoe effectief ze als bemanning samenwerken.
Met de Mobile Immersive Cognitive Environment (MICE), onze loopbandopstelling, richten we ons op het onderzoeken van individuele militairen te voet. Bij de Human Vehicle Interaction eXperience (HUVIX) kunnen we een militair voertuig met drie zitposities nabootsen, wat ons de mogelijkheid biedt om onderzoek te doen naar complete bemanningen.
Wat maakt deze simulator zo uniek?
Wat deze simulator zo uniek maakt, is dat we realisme combineren met de mogelijkheden van virtuele omgevingen.
Aan de ene kant bieden we de middelen om een realistische omgeving na te bootsen, zoals een 180 graden projectie in plaats van een VR-bril, een loopband, en de plaats waar je zit, evenals de knoppen die je in de HUVIX kunt gebruiken.
Aan de andere kant maken we gebruik van de vrijheid die ons simulatieplatform biedt. We kunnen alle simulatoren aan elkaar koppelen en complexe situaties nabootsen, zoals gecombineerde operaties met gepantserde voertuigen, militairen te voet of zelfs F16 vliegtuigen.
Daarnaast kunnen we toekomstscenario’s simuleren, door zelf elementen aan onze simulatiewereld toe te voegen. Hierbij kun je denken aan samenwerking met en het toewijzen van taken aan onbemande voertuigen of het weergeven van Augmented Reality-informatie voor de inzittenden van het voertuig.
We bieden een combinatie van realisme en flexibiliteit die defensiesimulatoren doorgaans niet hebben. Gewoonlijk zijn defensiesimulatoren bedoeld voor het nabootsen van één specifiek voertuig voor training.
Met onze simulatoren kunnen we niet alleen de prestaties van individuele militairen evalueren, maar ook hoe effectief ze als bemanning samenwerken.
Hoe is het idee voor deze technologie ontstaan?
In TNO Soesterberg hebben we al veel simulatoren, waarmee we realistisch militaire optreden kunnen onderzoeken zonder dure en complexe tests in het veld uit te voeren. Hierbij hebben we ook controle over alle omstandigheden. In een simulatie kunnen we alles nauwkeurig nabootsen, herhalen en zelfs variabelen introduceren die in de realiteit niet bestaan.
Voor het militair landoptreden te voet hadden we al de MICE-simulator. Maar voor landoptreden in voertuigen hadden we nog geen simulator die dit kon bereiken. Nu bieden we met de HUVIX een uniek platform aan, zowel voor TNO, als voor defensiestakeholders, om kennis op te doen over het presteren van bemanningen.
Waarom is deze innovatie nodig?
Het is belangrijk om te evalueren of militairen hun taken goed en effectief kunnen uitvoeren, zowel voor hun eigen veiligheid als voor de effectiviteit van de Nederlandse krijgsmacht. Vaak denkt men vooral aan wat nieuwe technologieën kunnen bieden en dat meer technologie de oplossing is voor huidige problemen. Echter, is het van groot belang om te begrijpen wat mensen kunnen en willen, en hoe technologie aansluit op menselijke capaciteiten om zo de interactie tussen mens en machine te optimaliseren.
Wat is het doel?
Ons onderzoek in dit lab heeft eigenlijk twee hoofdrichtingen. Enerzijds richten we ons op het bevorderen van effectieve samenwerking en besluitvorming binnen bemanningen. We onderzoeken hoe bemanningen omgaan met situaties zoals het uitvallen van communicatiemiddelen of het verwerken van een overvloed aan informatie. Anderzijds onderzoeken we de interactie tussen mens en machine, wat vragen omvat over welke informatie een militair wanneer nodig heeft, hoe we deze informatie het beste kunnen presenteren, en wanneer augmented reality bijvoorbeeld waarde toevoegt.
Met ons onderzoek streven we naar innovatieve oplossingen om de prestaties van militairen te verbeteren. Een van onze eerste experimenten zal zich richten op het beoordelen van het effect van het toewijzen van een extra taak aan een individu of aan de hele bemanning in een voertuig. Kunnen ze nog steeds even goed hun werk doen? En maakt het dan verschil of we één persoon deze taak laten uitvoeren, of is het beter om deze te verdelen over meerdere personen?
Word tijdmaker bij TNO
Wil jij werken aan innovaties waarmee je echt toekomst maakt? Word dan net als Maarten tijdmaker bij TNO en druk jouw stempel op onze tijd.