Klim ‘achter het stuur’ van een autonoom voertuig
Bezoekers namen onlangs plaats 'achter het stuur' van een autonoom voertuig op de Open Dag van de Automotive Campus in Helmond, het kloppend hart van autonoom rijden. Deze campus, gelegen in de slim ingerichte stad Helmond, is het epicentrum van innovatie op het gebied van zelfrijdende voertuigen. In dit artikel nemen we je mee op een korte rondleiding door de Automotive Campus in Helmond.
Smart City Helmond
In Helmond draait alles om slimme mobiliteit, wellicht bekender in heel Europa dan in de eigen stad en Nederland. Met meer dan 90% van de verkeerslichten die met elkaar verbonden zijn, krijgen fietsers vrijwel altijd groen licht. Bovendien worden diverse technologieën ontwikkeld voor veilige zelfrijdende voertuigen. Onlangs kregen geïnteresseerden de kans om zelf een rit te maken in een zelfrijdende auto, een shuttle, of een grote bus.
"De techniek voor zelfrijdende voertuigen is al heel ver," legt Sven Jansen uit in het ED. "Inmiddels gaat het vooral om het integreren van dergelijke voertuigen in het normale verkeer. Dat mag niet vastlopen door toedoen van zo’n slimme wagen. Andere weggebruikers moeten zich er niet te veel aan ergeren. Dat is best een uitdaging, want de auto houdt zich precies aan wat er geprogrammeerd is en stipt aan de maximumsnelheid."
Ook moeten passagiers vertrouwd raken met autonome voertuigen. Ze moeten zich veilig en comfortabel voelen en vertrouwen krijgen in de techniek. Daarmee wordt in Helmond volop getest.
Verkeersveiligheid vergroten
Zelfrijdende shuttles en bussen zul je op korte termijn nog niet zien op de openbare weg. Toch moet een zelfrijdende auto het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Spannend is het zeker en ingewikkeld ook, maar met 745 verkeersdoden in Nederland in 2022 moet er iets veranderen.
Op de campus zie je hoever we zijn met de systemen om veilig deel te nemen aan het verkeer op de openbare weg. Zo worden verschillende autonome voertuigen getest, waaronder een passagiersbus, een shuttle voor vier tot zes personen, een zelfrijdend karretje voor pakketbezorging en een demonstratie met een TNO testauto.
Wil je ook zien hoe het werkt? Bekijk de uitzending van TV Helmond >
De voertuigen zijn uitgerust met sensoren die ervoor zorgen dat ze op de juiste weghelft blijven dankzij lane-keeping systems. Bovendien kunnen ze gevaarlijke situaties detecteren, zoals een rood verkeerslicht of een voetganger die wil oversteken. In dergelijke gevallen grijpt de software in en stopt de auto of wijkt deze uit.
Connected driving
De communicatie tussen het voertuig en de bestaande verkeerssystemen in de infrastructuur is een essentieel onderdeel van autonoom rijden. Slimme verkeerslichten zenden signalen uit, waardoor de auto al kan anticiperen op groen of rood licht. Zo past het voertuig de snelheid aan om onnodig remmen of optrekken te voorkomen. Er worden al proeven uitgevoerd waarbij vrachtwagens groen licht kunnen aanvragen.
De techniek is al heel ver, maar is de samenleving er wel klaar voor? Open dagen zoals deze geven inzichten in hoe het werkt. Maar er is meer nodig.
Daarover gaan TNO en Ministerie IenW verder in gesprek
Olaf Op den Camp (TNO) en Antoine de Kort (Ministerie IenW) bespreken waar we staan en wat ervoor nodig is om autonome voertuigen de weg op te krijgen.