Brains4Work: serious game om uitval te voorkomen op het mbo
Hoe los je het personeelstekort van de toekomst op? Een team van TNO bedacht een serious game om te voorkomen dat mbo-studenten hun opleiding zonder diploma verlaten. Projectleider Marloes Vooijs van de unit Healthy Living & Work vertelt over de serious game die haar team ontwikkelde in samenwerking met MBO Almere en creatief bureau Raccoon Serious Games.
Brains4Work: Kortcyclisch innoveren
Dit is de tijd om grensverleggende innovaties te maken. Met jaarlijkse Brains4-challenges daagt TNO haar medewerkers uit om een maatschappelijk probleem in korte tijd op te lossen, mét partners. Laat je inspireren door deze snelle manier van innoveren, met deze case uit Brains4Work.
Het thema van TNO’s Brains4-challenge in 2023 was ‘Work’. Projectleider Marloes Vooijs: "De vraag naar praktisch geschoolde mensen is groot en neemt alleen maar toe. Tegelijkertijd zien we dat mbo-studenten, werknemers van de toekomst, niet allemaal hun opleiding afronden en uitvallen."
"Tegen welke obstakels lopen studenten precies aan? We bedachten een serious game om het gesprek aan te gaan met mbo-studenten om oplossingen voor het individu, onderwijs en beleid te bedenken."
"De fictieve studenten hebben verschillende problemen. Bijvoorbeeld qua motivatie of obstakels die ze ervaren in hun studie."
De serious game
Het spel bestaat uit zes verschillende banners die in een klaslokaal worden geplaatst. Op elke banner staat de afbeelding van een fictieve student, met een probleem. De spelers werken in groepjes en kruipen in de rol van helpdeskmedewerkers die een AI-model trainen om studenten altijd goed te kunnen helpen.
Vooijs: "De fictieve studenten hebben verschillende problemen. Bijvoorbeeld qua motivatie of obstakels die ze ervaren in hun studie. Sommigen zitten in een lastige thuissituatie. Dat kan het heel moeilijk maken om lessen te volgen. Of misschien moet je rondkomen met weinig. Dan zijn verleidingen via Instagram of TikTok groot, waar allerlei figuren beloven dat je nú veel geld kunt verdienen."
De échte studenten leren deze problemen op te lossen, door de fictieve studenten te helpen. Zo leren ze de taal om obstakels die ze zelf ervaren te bespreken, met docenten bijvoorbeeld. Dit gebeurt in de reflectie na het spel, waar ze ingaan op wat zij zelf ervaren en welke hulp ze kunnen gebruiken. Vooijs: "We kregen echt waardevolle reacties. Bijvoorbeeld van een mentor die niet wist wat er bij een student thuis speelde omdat ze dat in de mentorgesprekken niet deelde, maar in het spel wél."
Jasper Müller, van Raccoon Serious Games, vertelt: "Het was mooi om te zien hoe sommige leerlingen, die vooraf er verlegen overkwamen, echt uit hun schulp kropen tijdens het spel."
"We wilden aansluiten bij iets wat er al is, zodat het makkelijk wordt om deze game te gaan gebruiken."
Aansluiten bij wat er al is
Het spel wordt gespeeld tijdens het vak burgerschap of mentorlessen. Vooijs: "We wilden aansluiten bij iets wat er al is, zodat het makkelijk wordt om deze game te gaan gebruiken."
"Ook maakten ze Swipr, een vragenlijst-tool a la de dating-app Tinder voor de reflectie achteraf, waarbij je kunt swipen. Dat maakt het invullen van vragenlijsten een stuk laagdrempeliger."
Vroeg betrokken
Vanaf het eerste moment werkten de TNO’ers nauw samen met studenten en docenten, aangezien zij de game uiteindelijk gaan gebruiken. Vooijs: "In eerste instantie wilden we met de game input ophalen uit de leefwereld van jongeren zodat docenten en begeleiders benodigde aanpassingen kunnen maken. Terwijl de school juist aangaf behoefte te hebben aan begeleiding. Het eindresultaat combineert nu beide, doordat de school zo vroeg betrokken was in het project."
Vervolg
Het prototype van de game is samen met mbo-docenten ontwikkeld, inmiddels getest met klassen en aangepast met feedback van mentoren en studenten. Nu zoekt TNO mbo-scholen die hierin willen investeren en de game samen verder ontwikkelen. Vooijs: “Hiermee kun je oorzaken van uitval bij je studenten achterhalen en zo hopelijk studenten beter begeleiden.”
Ook voor de ‘swipe-tool’ is de ambitie deze breed toe te passen in projecten. Vooijs: "Deze tool maakt vragenlijsten invullen laagdrempeliger. Zo kunnen we ook informatie ophalen bij groepen die soms minder gehoord worden."