Tijdmakers in beeld: Mathieu Baas over MVO

Duurzame samenleving

Zo ben je trainee, zo ben je Corporate Social Responsibility (CSR) Officer van TNO. Voor Mathieu Baas ging het allemaal erg hard. “Ik heb een passie voor duurzaamheid. Dus stelde ik voor: laten we de kantoren en labs van TNO klimaatneutraal maken. TNO vond het een goed idee én gaf me de kans om dit uit te voeren.”

Passie voor duurzaamheid

Hoe bouw je windmolens op zee? Wat doe je met de oude olie- en gasinfrastructuur? Al tijdens zijn master in Delft is Mathieu getriggerd om breed met duurzaamheid bezig te zijn. Tijdens zijn afstuderen komt hij in contact met TNO. Enthousiast over het werk en de mogelijkheden, solliciteert hij als trainee. “Wat ik het leukste vind aan TNO, is dat je de vrijheid krijgt om je interesses te volgen. In mijn geval kon ik zelfs mijn eigen baan creëren over duurzaamheid”, vertelt Mathieu.

“Er zit een enorme mentaliteit ingebakken om het beste uit mensen te halen. Wat me ook snel opviel, is dat TNO ontzettend veel toffe dingen doet op het gebied van duurzaamheid. Welke kansen liggen er om dat toe passen in onze éigen organisatie, vroeg ik me af.”

Practice what we preach

Mathieu trekt de stoute schoenen aan en gaat in gesprek met toenmalige CEO Paul de Krom. “Ik vond dat het anders moest. Practice what we preach! We horen klimaat en duurzaamheid veel meer te omarmen. Naar aanleiding van het gesprek is een filmpje opgenomen voor collega’s. Dat maakte veel positieve reacties los en een week later belde het hoofd Business Information & Operations Services: volgens mij moeten we eens koffie gaan drinken.”

Zo begint Mathieu aan de zelfgecreëerde baan van programmamanager Energie & Duurzaamheid Vastgoed, met als uitdaging om de hele huisvestingsportefeuille van TNO te transformeren naar klimaatneutraal. “Ik had het geluk dat de timing goed was. De vraag speelde al een tijd, maar ze wisten nog niet hoe ze er invulling aan konden geven. Ze zagen dat ik er een duidelijk beeld bij had. En dankzij het traineeship had ik al een sterk intern netwerk.”

mathieu-baas-tno

"Wat ik het leukste vind aan TNO, is dat je de vrijheid krijgt om je interesses te volgen. In mijn geval kon ik zelfs mijn eigen baan creëren over duurzaamheid."

Mathieu Baas

CSR Officer, TNO

Vooruitdenken

Mathieu ziet hoe belangrijk het is om de organisatie mee te nemen in de veranderingen die over een periode van tien, vijftien jaar gaan plaatsvinden. “Dat is mijn grootste uitdaging. Welke stappen moeten we zetten als we straks geen CO2 meer willen uitstoten? Welke knopjes heb je allemaal om aan te draaien? Die ene grote knop bestaat niet. Als ingenieur miste ik het echte begrip hoe je een organisatie bestuurt, verandert, mensen meeneemt. Daarom mocht ik een opleiding volgen aan de Franse businessschool INSEAD. Dat heeft me enorm geholpen.”

In 2023 ging hij aan de slag in zijn nieuwe rol als CSR Officer, waarin hij verantwoordelijk is voor maatschappelijke verantwoordelijkheid in de breedste zin. “Ik zie het als mijn uitdaging om TNO te voorop te laten lopen als organisatie die echt stuurt op maximale maatschappelijke impact. We helpen de maatschappij vooruit met ons onderzoek én omarmen onze verantwoordelijkheid voor het klimaat, materiaalgebruik en mensenrechten. Dit is wie wij zijn en wij willen het niet anders.’’

mathieu-baas-tno

"Bijna tweeduizend collega's denken dagelijks na over verduurzaming, in alle niches van de maatschappij. Dat biedt mij enorm veel expertise. Ik kan bij veel thema's collega's als hulplijn inschakelen."

Mathieu Baas

CSR Officer, TNO

Tweeduizend hulplijnen

Maar hoe pak je dat aan? “We hebben enorm veel kennis en expertise”, legt Mathieu uit. “Bijna tweeduizend collega's denken dagelijks na over verduurzaming, in alle niches van de maatschappij. Dat biedt mij enorm veel expertise. Ik kan bij veel thema's collega's als hulplijn inschakelen. Met het opzetten van het CSR Office en het multidisciplinaire CSR-team, waar 25 collega's verspreid over TNO aan bijdragen, zetten we hier een volgende stap in.”

Waar komt die gedrevenheid voor duurzaamheid eigenlijk vandaan? “Ik ben altijd al een buitenmens geweest. Bij de scouting in Haarlem banjerde ik elk weekend in de bossen rond. Ik ben net terug uit Schotland, waar we twee weken met de rugzak hebben rondgetrokken. Daarnaast hebben mijn zusje en ik twee leraren als ouders. Van jongs af aan tafelden we urenlang na om het nieuws en de maatschappelijke ontwikkelingen door te spreken.”

Laat jezelf verrassen

Zijn advies voor nieuwe collega’s? “Vind voor jezelf uit hoe jij het fijnst leert. Ik heb gemerkt dat ik veel energie krijg als ik in het diepe word gegooid en mijn eigen hulplijnen moet zoeken. Als je dat van jezelf weet, dan kan je je eigen ontwikkelingen daarop toespitsen. Dus ook al is het oncomfortabel, durf een onbekende stap te zetten en laat jezelf verrassen. Het leven zit vol onzekerheden, je carrière gaat er ook vol mee zitten. Als je daar niet van in de stress raakt, dan denk ik dat je daar een gelukkiger mens van wordt en ook succesvoller zult zijn in wat je wilt doen.”

Aardgasvrije renovaties meest gunstig voor bewoners

17 oktober 2024
Energiearme huishoudens hebben vaak last van klimaatproblemen in een woning. Nieuw onderzoek van TNO toont aan hoe dit verbeterd kan worden.

Drie doorbraaktechnologieën helpen industrie verder te verduurzamen

11 oktober 2024

Miriam van Dongen nieuw lid Raad van Toezicht TNO

11 oktober 2024