
MIS7 & TNO tackelen trillingen
‘Verzin een innovatieve oplossing voor de trillingen in de grond door de voorbijrijdende treinen’, luidde de challenge van ProRail twee jaar geleden. Die trillingen kunnen schade aan gebouwen veroorzaken en overlast bij omwonenden. Martin Voorma van bedrijf MIS7 rolde als winnaar uit de bus. Zijn unieke oplossing, met respect voor natuur en milieu, was een schot in de roos. Het gevolg: zijn idee moest tot in de puntjes uitgewerkt worden. Martin wist dat de berekeningen en de uitvoer voor hem als klein bedrijf zonder hulp niet mogelijk was. Eerdere samenwerkingservaringen maakte de stap klein om TNO in te schakelen. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is Martin samen met TNO Fast Track een aantal fases verder.
Martin Voorma is van huis uit bioloog en al 10 jaar bezig met de ontwikkeling van biologisch afbreekbare buizen in de grond. Dat vormde de basis voor zijn innovatie voor ProRail: 'Wereldwijd worden duizenden kilometers aan plastic buizen in de grond geplaatst. Uiteindelijk degraderen deze buizen en komen microplastics in ons milieu en drinkwater terecht. Dat is denk ik de nieuwe PFAS-situatie over 10, 20 jaar. En de buizen die ik ontwikkel zijn van biopolymeren met een afbraak trigger. De toevoeging van een andere stof zorgt ervoor dat de buis volledig afbreekt. Toen de challenge van ProRail op mijn pad kwam, moest ik denken aan een wetenschappelijk artikel over fononisch kristal, wat die trillingen zou absorberen. De combinatie van het kristal en het feit dat het 100% biologisch afbreekbaar is, zorgde voor de winst.'
'Het echte rekenwerk en de wetenschappelijke diepgang om te kijken hoe het precies werkt, dat kon ik niet alleen doen. Ik heb TNO ingeschakeld en gelukkig werd het heel erg goed opgepakt door Aart Willem Benschop en zijn team', licht Martin toe. 'Meestal zijn wetenschappers erg terughoudend in hun uitspraken. Het team was al snel enthousiast na de eerste berekeningen. En als een wetenschapper er blij van wordt dan is het best wel kansrijk.'

'De combinatie van het kristal en het feit dat het 100% biologisch afbreekbaar is, zorgde voor de winst'
Samen met TNO kon Martin de fase van de haalbaarheidsstudie doorlopen en volgde de tweede fase van de veldproef. 'Ik zorgde voor het stuk grond en TNO voor het computersimulatie model dat berekent op welke diepte en breedte de buizen van het fononisch kristal in de grond moesten. We hebben het buizensysteem aangelegd en in verschillende fases de trillingen gesimuleerd met een valgewicht.'

Het meten van de trillingen werd uitbesteed aan Movares, en TNO verwerkte de gegevens in een simulatiemodel. Weersomstandigheden en kapotte sensoren hebben voor veel uitstel gezorgd, maar uiteindelijk zijn de laatste metingen in december 2024 uitgevoerd. 'Altijd spannend om de uitslag hiervan af te wachten. Gelukkig bleken begin 2025 de resultaten positief, waardoor we verder kunnen finetunen om de trilling van een trein te absorberen.'

'Als ik zeg dat ik samenwerk met TNO, opent dat heel veel deuren. Het is zo ongelooflijk belangrijk om gezamenlijk aan innovatie te werken om überhaupt een stapje verder te komen.'
Voorma is trots op de samenwerking met TNO Fast Track en de resultaten die ze hebben bereikt. 'Als ik zeg dat ik samenwerk met TNO, opent dat heel veel deuren. Het is zo ongelooflijk belangrij om gezamenlijk aan innovatie te werken om überhaupt een stapje verder te komen.'
Neem contact met ons op
Laat je verder inspireren
Industrieel bouwen


Digital Built Environment


Tijdmakers in beeld: Nienke Dijkstra


Draagconstructies voor gesegmenteerde spiegels


Niet-destructieve inspectie

