
Tijdmakers in beeld: Jayeeta Sengupta over het navigeren van haar carrière en het bevorderen van inclusie
Dit is de tijd waarin innovatie cruciaal is. Om onze wereld veiliger te maken, levens gezonder en klimaatverandering te bestrijden. TNO’ers drukken hun stempel op ónze tijd. In deze serie brengen we onze tijdmakers in beeld. Tijdmaker Jayeeta Sengupta is programma manager bij TNO. “Ik geniet ervan om de kloof tussen wetenschap en industrie te overbruggen.”
Van India naar Nederland
“Ik ben geboren en opgegroeid in India,” begint Jayeeta. “Ik heb biologie gestudeerd en een bachelor in fysiologie en een master in humane fysiologie met een specialisatie in biochemie behaald. Later heb ik een PhD in nanotechnologie gedaan, met specialisatie in nanogeneeskunde, geneesmiddelenontwikkeling en nanotoxicologie.”
Jayeetas academische reis bracht haar over de hele wereld, met postdoctorale posities in Italië en Canada. “Ik werkte met diermodellen en preklinisch onderzoek. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik de realtime implementatie van mijn onderzoek wilde zien. Daarom besloot ik over te stappen van de academische wereld naar de industrie. Zo kon ik dingen laten gebeuren met mijn vaardigheid om de kloof tussen wetenschap en bedrijfsleven te overbruggen. Als je de taal van beide spreekt, is dat een gouden combinatie.”
In Nederland begon Jayeeta haar carrière in het bedrijfsleven bij een start-up. Daarna maakte ze de overstap naar de Universiteit Maastricht, waar ze samenwerkte met Brightlands Maastricht Health Campus. “Als valorisatiemanager sloeg ik een brug tussen wetenschap en bedrijfsleven en onderzocht ik kansen om wetenschappelijke innovaties te vertalen naar marktbare producten, partnerschappen of maatschappelijke voordelen. Ik maakte commercialisatie mede mogelijk, maar ook beheer van intellectueel eigendom en samenwerking tussen academische wereld en industrie.”
Later trad ze in dienst bij Thermo Fisher Scientific als EMEA Customer Training Manager voor de divisie elektronenmicroscopie. "Eerlijk gezegd dacht ik dat ik Thermo Fisher nooit zou verlaten, en zij dachten hetzelfde. Maar het werk was commercieel en operationeel, en er schuilt toch echt een onderzoeker in mij. De rol van programma manager is mij op het lijf geschreven, omdat ik meerdere petten op kan zetten. Ik ken de onderzoeksvisie, werk aan de onderzoeksroutekaart en kijk tegelijkertijd naar de zakelijke kant."

"DEI was een van de redenen waarom ik voor TNO koos. Bij TNO sloot ik me aan bij de culturele diversiteitsgroep en werd ik ambassadeur voor DEI.”
Diversiteit en inclusie omarmen
Jayeetas inzet voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) is diep geworteld in haar persoonlijke en professionele leven en komt voort uit haar opvoeding. “Mijn vader is een maatschappelijk werker en vanaf mijn jeugd was ik betrokken bij bewustwordingsprogramma’s voor thalassemie, HIV/AIDS en bloeddonatie. Deze achtergrond inspireerde me om zulke initiatieven naast mijn professionele werk voort te zetten. Het is een bron van energie voor mij.”
“DEI was een van de redenen waarom ik voor TNO koos. De vacature van vermeldde de verschillende communities waar collega’s actief in zijn en de inzet voor DEI in de organisatie is belangrijk voor mij. Bij TNO sloot ik me aan bij de culturele diversiteitsgroep en werd ik ambassadeur voor DEI.”
Barrières doorbreken en prestaties vieren
Jayeetas ervaring als vrouwelijke manager in een omgeving met voornamelijk mannelijke collega’s heeft haar kijk op gendergelijkheid op de werkplek gevormd. Ze reflecteert op haar rol in haar vorige posities in een andere organisatie, waar ze de enige vrouwelijke manager was tussen alle mannelijke managers in haar divisie. “Ik was vaak de jongste en de enige vrouwelijke manager. Het was belangrijk voor mij dat mijn meningen net zo werden erkend als die van mijn mannelijke collega’s en dat ik niet ‘een sterke vrouw’ werd genoemd. Niemand noemt mannen sterk omdat ze gewoon hun werk doen. Het gaat om gelijk erkend en geaccepteerd worden.”
Haar betrokkenheid bij de 2025 Equals Role Model Campaign bij TNO past bij haar persoonlijke overtuigingen. Binnen deze jaarlijkse campagne op Internationale Vrouwendag worden inspirerende TNO-vrouwen in de schijnwerpers gezet. “De campagne viert de prestaties van vrouwen in alle velden en heeft als doel barrières te doorbreken. Ik ben trots om deel uit te maken van dit initiatief als rolmodel.”
Advies voor vrouwen aan de start van hun carrière
“Wees niet bang om uit je comfortzone te stappen. Vind je weg en zorg ervoor dat je opvalt. Het kan tijd kosten, maar doorzettingsvermogen en geloof in jezelf zijn de sleutel.” Ze benadrukt het belang van luisteren naar je hart. “Er is geen vaste manier om je doelen te bereiken. Het is goed om advies te krijgen, maar uiteindelijk moet je je eigen pad vinden.”

Internationale Vrouwendag 2025
TNO gelooft in de kracht van vrouwen en dat iedereen dezelfde kansen moet krijgen om deel te nemen en te groeien. Door onze unieke krachten te combineren, kunnen we innoveren en impact hebben op de maatschappij. We zijn trots om enkele van onze getalenteerde vrouwen in technologie en leiderschap te laten zien op Internationale Vrouwendag. Zo laten we meisjes en vrouwen zien dat ze welkom zijn in deze rollen. Laten we blijven inspireren en innoveren!
Ook tijdmaker worden? Kom werken bij TNO
Laat je verder inspireren
Internationale Vrouwendag 2025


IBDigital-project van start op ECCO-conferentie in Berlijn


TNO lanceert spin-off voor objectieve recruitment via AI


Veranderingsgerichte levenscyclusanalyses voor toekomstbestendig productontwerp


Minder werknemers met flexibel contract

