Bastiaan Wissingh

Functie:
Senior Scientist Integrator Automotive Communication

Bastiaan Wissingh is Senior Scientist Integrator op de afdeling Networks van TNO. Oorspronkelijk deed hij onderzoek naar streamingplatforms, tot zijn interesse werd gewekt door de nieuwe toepassingen van netwerktechnologie bij elektrische en geautomatiseerde voertuigen. Dankzij de vrijheid die TNO biedt, is de automotive-industrie nu een van zijn focusgebieden.

‘Telecom, defensie, de auto-industrie: allemaal hebben ze te maken met netwerken. Het werkgebied van de afdeling Networks is dus erg breed. In de kern onderzoeken we nieuwe netwerktechnologieën en hoe we die kunnen verbeteren qua snelheid, veiligheid en stabiliteit. Daarbij kijken we naar de toepassing van onder meer 5G-, 6G-, C-V2X- en WiFi technologieën in allerlei sectoren. Ik richt me vooral op defensie en automotive.

Binnen defensie werk ik aan manieren om ad-hoc-communicatie op een veilige manier tot stand te brengen tussen militairen in gebieden waar geen communicatie-infrastructuur beschikbaar is. Binnen automotive houd ik me bezig met zelfrijdende voertuigen en hoe ook die op een veilige manier met de buitenwereld communiceren. Een mooie casus in de automotive-sector is bijvoorbeeld de communicatie tussen auto’s en zogeheten wegkantsystemen. Die vind je bijvoorbeeld bij kruispunten en matrixborden. Deze systemen kunnen draadloos meldingen doorgeven zoals de status van verkeerslichten, de detectie van voetgangers of de maximum geldende snelheid. Doordat de vertraging in de dataoverdracht, de latency, van 5G,C-V2X en nieuwe WiFi varianten veel lager is dan eerdere technologieën, komt deze vorm van communicatie binnen bereik! Dergelijke additionele vormen van communicatie brengen ook nieuwe cybersecurity risico’s met zich mee. Deze risico’s brengen we in onze verschillende onderzoeken ook in kaart, alsmede mitigerende maatregelen.’

Veel vrijheid

‘Acht jaar geleden heb ik aan de Universiteit van Amsterdam mijn master System & Network Engineering afgerond. Mijn scriptie-onderzoek deed ik bij TNO en ging over de vraag hoe je grote netwerken zo efficiënt en vooral veilig mogelijk kunt inrichten. Ik richtte me daarbij op content-delivery-networks zoals Netflix, Amazon Prime en Disney Plus. Zij gebruiken deze netwerken om hun media zo dicht mogelijk bij de gebruiker neerzetten, voor zo min mogelijk vertraging. Ik startte dus bij TNO op een heel ander domein.’

Na mijn afstuderen heb ik verschillende aanbiedingen van consultancy-bedrijven gehad, maar de werksfeer bij TNO vond ik zó leuk dat ik er graag wilde blijven. Binnen de Networks afdeling hangt een vriendelijke en collegiale sfeer. Daarnaast ben je vrij in de projecten die je kiest. Die vrijheid is soms lastig voor nieuwe collega’s die meer sturing gewend zijn, maar het is wel wat TNO zo bijzonder maakt. Zo ben ik zes jaar geleden een ander pad ingeslagen. Ik ben toen bij een automotive-project aangehaakt, gewoon om er eens aan te proeven. Dat trok me zó dat ik steeds meer die kant op ben gegaan.’

Onafhankelijke positie

‘Uniek aan TNO is onze onafhankelijke positie, want TNO bestaat bij wet. Kijk naar ons ICT-werkveld: daarin is één van de rollen van TNO om bepaalde technologieën te evalueren en verder te brengen, ook met het nut van de samenleving als geheel voor ogen. Bedrijven met winstoogmerk kunnen het zich niet altijd permitteren om die positie van TNO in te nemen, maar we kunnen wel samen werken aan innovatie. Een mooi voorbeeld zie ik nu in het kader van het Europese 5G-HEART-project. Daar onderzoeken we samen met Philips en Ambulancezorg Groningen hoe via 5G en videostreaming een specialist op afstand bij een spoedmelding kan worden betrokken. Zo kan het ambulancepersoneel ter plaatse een betere evaluatie maken.’

Brede rol

‘Ik hou van de afwisseling tussen diep in de techniek duiken en het contact met collega’s en klanten. Dus de ruimte krijgen om nieuwe ideeën uit te werken, maar daarna ook de brainstormsessies die zo’n idee vervolgens verder kunnen helpen. Die afwisseling ervaar ik ook in mijn rol als scientist integrator. Mijn rol is breder dan de functietitel suggereert. Zo vervul ik voor het ene project de rol van projectleider, in andere projecten de rol van consultant en in weer andere projecten de rol van inhoudelijk expert. Deze mix van werkzaamheden maakt het leuk en uitdagend, want ook inhoudelijk kan het alle kanten op. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer door een ander domein wordt gegrepen, net zoals bij automotive gebeurde. In onze projecten werken we veel samen met andere afdelingen, nationale en internationale bedrijven en komen we veel nieuwe mensen tegen. Dus de vonk kan zomaar overspringen.”

Als systeemingenieur houdt Sebastiaan van een hands-on benadering in software-architectuur, software-engineering en systeemintegraties. Tijdens het SOCCRATES-project werkt Sebastiaan bijvoorbeeld als systeemintegrator, waarbij hij tools en technieken van onze EU-partners combineert, om een SOC-platform te bouwen dat organisaties helpt om automatisch cyberaanvallen te voorkomen en te beperken.

"Het werkgebied van Networks is erg breed, maar in de kern doen we onderzoek naar nieuwe netwerktechnologieën en hoe we die kunnen verbeteren qua snelheid, veiligheid en stabiliteit. Daarbij kijken we naar de toepassing van onder meer 5G-, C-V2X- en ITS-G5-netwerken in domeinen als telecom, defensie en automotive. Ik zit zelf vooral in de hoek van defensie en automotive. Binnen defensie werk ik aan manieren om ad-hoc-communicatie tot stand te brengen tussen militairen in gebieden waar geen communicatie-infrastructuur beschikbaar is.

Binnen automotive houd ik me bezig met zelfrijdende voertuigen en hoe die met de buitenwereld communiceren. Momenteel werk ik aan een groot Europees project, 5G-HEART, dat de toegevoegde waarde van 5G-technologie in sectoren als gezondheidszorg, landbouw en transport evalueert. Een mooie casus in de transportsector is bijvoorbeeld de communicatie tussen auto’s en wegkantsystemen zoals intersecties. Deze systemen kunnen meldingen doorgeven zoals de status van verkeerslichten of de detectie van voetgangers. Doordat de latency van 5G veel kleiner is, komt deze vorm van communicatie nu opeens binnen bereik!"

Veel vrijheid

"Acht jaar geleden heb ik aan de UvA mijn master System & Network Engineering afgerond. Mijn scriptie deed ik bij TNO en ging over de vraag hoe je grote netwerken zo efficiënt en vooral veilig mogelijk kunt inrichten. Ik richtte me daarbij met name op de content-delivery-networks zoals Netflix, Amazon Prime en Disney Plus die gebruiken om hun servers zo dicht mogelijk bij de gebruiker neerzetten, voor zo min mogelijk vertraging.

Na mijn afstuderen heb ik verschillende aanbiedingen van consultancy-bedrijven gehad, maar de werksfeer bij TNO vond ik zó leuk dat ik er graag wilde blijven. Hier werken vriendelijke en leuke collega’s die een praatje komen maken en vragen hoe het gaat, óók toen ik er nog als student werkte. Daarnaast ben je vrij in de projecten die je kiest. Die vrijheid is soms lastig voor nieuwe collega’s die meer sturing gewend zijn, maar het is wel wat TNO zo bijzonder maakt.

Zo ben ik zes jaar geleden een ander pad ingeslagen. Ik ben toen bij een automotive-project aangehaakt, gewoon om er eens aan te proeven. Dat trok me zó dat ik steeds meer die kant op ben gezogen."

Onafhankelijke positie

"Uniek aan TNO is onze onafhankelijke positie, want TNO bestaat bij wet. Kijk naar ons ICT-werkveld: daarin is het de rol van TNO om bepaalde technologieën te evalueren en verder te brengen, ook met het nut van de samenleving als geheel voor ogen. Bedrijven met winstoogmerk kunnen het zich niet altijd permitteren om die positie van TNO in te nemen, maar we kunnen wel samenwerken aan innovatie.

Een mooi voorbeeld zie ik nu in het kader van het Europese 5G-HEART-project. Daar onderzoeken we samen met Philips en Ambulancezorg Groningen hoe via 5G en videostreaming een specialist op afstand bij een spoedmelding kan worden betrokken. Zo kan het ambulancepersoneel ter plaatse een betere evaluatie maken."

Brede rol

"Ik hou van de afwisseling tussen diep in de techniek duiken en het contact met collega’s en klanten. Dus de ruimte krijgen om nieuwe ideeën uit te werken, maar daarna ook de brainstormsessies die zo’n idee vervolgens verder kunnen helpen. Die afwisseling ervaar ik ook in mijn rol als scientist integrator. Mijn rol is breder dan de functietitel suggereert.

Zo ben ik voor het ene project projectleider, in andere projecten consultant en weer een ander project inhoudelijk expert. De huidige mix van werkzaamheden maakt het leuk en uitdagend, want ook inhoudelijk kan het alle kanten op. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer door een ander domein wordt gegrepen, net zoals bij automotive gebeurde. In onze projecten werken we veel samen met andere afdelingen en bedrijven en komen we veel nieuwe mensen tegen. Dus de vonk kan zomaar overspringen."

Den Haag - New Babylon

Anna van Buerenplein 1
2595 DA Den Haag

Postadres

Postbus 96800
2509 JE Den Haag