Maaike Snelder
In mijn onderzoek houd ik me bezig met de vraag hoe we het mobiliteitsysteem kunnen vormgeven, zodat steden en regio's bereikbaar en leefbaar blijven.
Onderzoeksgebied
Dit is een enorme uitdaging, want het huidige mobiliteitssysteem heeft zijn grenzen bereikt; er is nauwelijks capaciteit over. Daardoor kunnen kleine verstoringen leiden tot lange vertragingen. Als we niets doen, zal dit steeds vaker gebeuren, met steeds grotere gevolgen. Het aantal inwoners en voertuigkilometers in steden neemt toe, er is steeds minder ruimte beschikbaar voor (nieuwe) infrastructuur, en verstoringen treden steeds vaker op.
Nieuwe mobiliteitsconcepten, zoals Mobility as a Service (MaaS), geautomatiseerde auto's, deelauto's, mobiliteitshubs en micromodaliteiten bieden kansen; als deze goed worden ingezet, kunnen ze de capaciteit vergroten, alternatieven bieden, de flexibiliteit verbeteren en het aantal benodigde voertuigen en parkeerplaatsen terugdringen. Er zijn ontwerp- en evaluatiemodellen nodig om inzicht te krijgen in welke maatregelen genomen kunnen worden om negatieve effecten tegen te gaan en positieve effecten te stimuleren.
Recente resultaten
-
In het onderzoeksprogramma XCARCITY werken we met meer dan 30 organisaties samen aan de ontwikkeling van digital twins van steden om gezamenlijk te verkennen welke maatregelen genomen kunnen worden steden bereikbaar en leefbaar te houden.
-
Met Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken we aan modellen om locaties in het wegennetwerk te identificeren die kwetsbaar zijn voor incidenten en klimaatgerelateerde verstoringen.
-
Met het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties werken in het programma MooiNL aan de woningbouwopgave en de impact daarvan op het mobiliteitssysteem.
Begeleiding van promovendi
-
Koen de Clercq – effectbepaling van nieuwe mobiliteitsconcepten;
-
Azarakhsh Salem – interactief ontwerp autoluwe steden;
-
Jyotsna Singh – effectbepaling autoluwe steden;
-
Mohammad Jafari – ontwerp sensornetwerken autoluwe steden;
-
Nirmal Sitaldin – AI voor klimaatadaptatie van infrastructuur;
-
Tygo Nijsten – multimodale optimalisatie.
Belangrijkste publicaties
-
Snelder, I. Wilmink, J. van der Gun, H.J. Bergveld, P. Hoseini, B. van Arem, “Mobility impacts of automated driving and shared mobility – explorative model and case study of the province of North-Holland”, European Journal of Transport and Infrastructure Research. vol. 19, n. 4, 2019, https://doi.org/10.18757/ejtir.2019.19.4.4282.
-
Milakis, D., Snelder, M., van Arem, B., van Wee, B., Correia, G. (2017). Development of automated vehicles in the Netherlands: scenarios for 2030 and 2050. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 17 (1). pp. 63-85. https://doi.org/10.18757/ejtir.2017.17.1.3180.
-
Xanthopoulos, S., van der Tuin, M., Sharif Azadeh, S., Correia, G., van Oort, N., Snelder, M. (2024). Optimization of the Location and Capacity of Shared Multimodal Mobility Hubs to Maximize Travel Utility in Urban Areas. Transportation Research Part A., Vo 179. https://doi.org/10.1016/j.tra.2023.103934.
Den Haag - New Babylon
Anna van Buerenplein 1
2595 DA Den Haag
Postadres
Postbus 96800
2509 JE Den Haag