Noortje Pannebakker
“Ik ben ervan overtuigd dat de complexe vraagstukken in onze maatschappij alleen worden opgelost als we samenwerken, dus de wetenschapper met de gemeenteambtenaar, de klantmanager met de werkzoekende en de opleider van (toekomstige) professionals met jongeren. En als we dat wat we leren in die samenwerking ook meteen toepassen in de altijd weerbarstige praktijk van alledag. Daarom heb ik mij ontwikkeld tot expert in leernetwerken in het sociaal domein: als wetenschapper onderbouw ik de werkwijze en als programmaleider pas ik dat toe in de praktijk.”
Het sociaal domein staat voor verschillende complexe vraagstukken, zoals het vergroten van kansengelijkheid tussen kinderen en duurzame participatie van werkzoekenden. Daarom werken we - praktijkprofessionals, gemeenteambtenaren, docenten, studenten, onderzoekers en ervaringsdeskundigen - steeds meer samen in organisatie-overstijgende leernetwerken, een uitstekend vehikel om zulke vraagstukken te ontrafelen en innovaties te ontwikkelen.
Samen leren en innoveren in leernetwerken
Hoewel leernetwerken steeds meer worden ingezet in de zorg voor jeugd en werk & inkomen, is er nog weinig systematische kennis beschikbaar over wat precies werkt. Daarin voorziet het framework Leernetwerken in het sociaal domein (LISO). Hiermee hebben we een stevige basis die jou helpt bij het opstarten of evalueren van jouw leernetwerk. Overweeg je zelf een leernetwerk op te starten of wil je je leernetwerk evalueren? Neem een kijkje in onze online tool en neem contact op voor training en advies.
Leernetwerken in de praktijk
Ik begeleid verschillende leernetwerken in de praktijk, zoals:
De Werkplaats SAMEN is een samenwerkingsverband in de zorg voor jeugd dat bestaat uit 24 partners uit Haaglanden, waaronder de (toekomstige) praktijkprofessionals, ouders, jongeren, docenten en lectoren van hogescholen, gemeenteambtenaren en onderzoekers.
In deze Community of Practice buigen gemeenten zich samen met TNO, Tilburg University, de Hogeschool Rotterdam, Divosa en SAM zich over de vraag hoe we samen de re-integratie kunnen verbeteren. We doen dit door in Community’s complexe vraagstukken uit de uitvoeringspraktijk ín die praktijk uit te diepen. Zo ontwikkelen we samen kennis waar die praktijk echt iets aan heeft.
Leernetwerk Participatief actieonderzoek met jongeren
In dit netwerk werken jongeren en onderzoekers samen aan de kwaliteit, ethiek en praktijk van jongerenparticipatie. Wat vinden we van de huidige situatie? Wat zijn de lessen en wensen voor de toekomst? Het netwerk wordt betrokken door de School of Participation.
Lerend netwerk Bedrijven voor spoor 2 kandidaten
Samen met het P-Centrum, een aantal vooraanstaande kennisinstellingen en een consortium van bedrijven, gaan we een uniek Lerend Netwerk Bedrijven opzetten. Een netwerk van bedrijven dat uitwisseling van werknemers binnen het netwerk ondersteunt wat een effectievere methode is voor de traditionele re-integratie tweede spoor.
Recente publicaties
- Wildeman, I. & Pannebakker, N. (2023). Samen leren en innoveren in het domein Werk & Inkomen. Factsheet TNO
- Pannebakker, N. & Wildeman, I. (2021). Leren & Implementeren: doorbouwen op onderzoek vanuit de praktijk. Factsheet TNO
- Pannebakker, N. (2020). Samen het sociaal domein verbeteren in leernetwerken. Factsheet TNO
- Richtlijnen voor kinderen, jongeren en onderzoekers die echt willen samenwerken in onderzoek. School of participation.
- Rapport ‘Een Delphi-studie naar het LISO framework, Ilona Wildeman en Noortje Pannebakker (pdf)
- Factsheet ‘Samen leren en innoveren in leernetwerken met publiek en private partijen’, Marianne de Wolff en Noortje Pannebakker (pdf)
Leiden - Sylviusweg
Sylviusweg 71
2333 BE Leiden