Ruth van Veelen
Onderzoeksgebied
Dr. Ruth van Veelen is sociaal- & organisatiepsycholoog en promoveerde (2013) cum laude aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoeksexpertise ligt op het gebied van sociale identificatie, groepsdiversiteit, stereotypen & biases op het werk. Sinds 2023 werkt Ruth als Senior Scientist bij TNO. Ze is betrokken bij onderzoeksprojecten over inclusief werk in organisaties met als doel evidence-based diagnostische instrumenten, interventies en beleidsnota's te ontwikkelen om gelijkheid, diversiteit en inclusie op de werkvloer te bevorderen.
Ruth combineert haar functie bij TNO met een aanstelling bij de Universiteit Utrecht en begeleidt in die hoedanigheid promovendi en postdocs. Onderwerpen zijn hoe vooroordelen en stereotypen die zich manifesteren in organisatieculturen (vaak onzichtbaar en onbewust) barrières vormen voor onderwijskeuzes, carrièremogelijkheden en leiderschapsaspiraties onder minderheidsgroepen. Samenwerking tussen wetenschap en praktijk staat centraal in het onderzoek van Ruth.
In multidisciplinaire consortia verwierf Ruth verschillende subsidies van TechYourFuture, NWO-NWA en HORIZON EUROPE en ESF. Ze deed onderzoek naar Verborgen verschillen in werktaken, hulpbronnen en onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden tussen vrouwelijke en mannelijke wetenschappers in Nederland (LNVH). Als co-lead in het onderzoeksproject Bridge the Gap! bouwde ze een tool genaamd Career Compass om diversiteit in beroepsprofielen in engineering te visualiseren. Ruth was PI in het onderzoeksteam van het UU Open Science programma, coördinator van de IOS Gender & Diversity Hub UU en lid van de OECD Women in STEM Forum groep.
Lopende onderzoeksprojecten
- 2024-2027 ESF+ subsidie Ministerie SZW & EU: Technisch Gezien. Social Innovation Trajectory to foster gender-inclusieve energy transition. In collab with TNO, WomenInc, 75Inq, VHTO and Alliander. Role Lead Scientist
- 2024-2026 Just Transition Fund (JTF): Inclusive Port of Rotterdam. Develop a Scan “Groeimeter Inclusief Gedrag” for organizations in the Port of Rotterdam to diagnose diversity and inclusive behavior among employees and leaders. Collaboration; Deltalinqs, Port of Rotterdam, TNO. Role: Lead Scientist.
- 2024-2025 Focusproject TNO Defence Security Systems: Women in the Safety Domain. Exploratory research sources of person-organisation(mis)fit among male and female professionals in the safety domain.
- 2023- TNO Women’s Health Initiative: The impact of unrecognized and stigmatized hormone-related health problems on women’s work well-being and career advancement.
- 2022-2026 HORIZON Europe: Realizing Girls’ and Women’s Inclusion, Representation and Empowerment (REWIRING). WP: “Debiasing Education”. In collab with KU Leuven and Utrecht University. Role; supervisory.
PhD Supervisies
- 2023- Dr. Alexandra Lux (postdoc); HORIZON Europe: Realising Girls’ and Women’s Inclusion, Representation and Empowerment (REWIRING). WP: “Debiasing Education”. KU Leuven, Belgium
- 2022- Msc. Johanna Kruger (PhD candidate) SCOOP project: Agentic and Communal Occupational Stereotypes in Medical Specializations in the Netherlands. Utrecht University, Netherlands
- 2022- Msc. Esmée Schredardus (External PhD Candidate) Ministry of Education, Culture and Science. Project: The gender gap in part-time work: biased by vacancies? Utrecht University
- 2018-23 Msc. Larisa Riedijk (PhD candidate). SCOOP project: Dual Identities and Cooperation Between Partners: Facilitating Work-Life Balance, UU
- 2020-22 Dr. Lianne Aarntzen (postdoc). TechYourFuture project: Bridge the Gap!, University of Twente
- 2018-22 Dr. Marlon Nieuwenhuis (postdoc). TechYourFuture project: Bridge the Gap!, University of Twente
- 2016-21 Msc. Ilona Domen (PhD candidate): NWO VIDI project: Using physiological (cardiovascular) and neurological (EEG, ERP) methods to understand gender inequality at work (Utrecht University)
Media en verspreiding (selectie)
2024 Online documentaire ‘Het Glazen Plafond” over gender-inclusieve arbeidsmarkt van Business Wise (DPG media productie):
- Aflevering 1: Bestaat er een GLAZEN PLAFOND in Nederland?
- Aflevering 2: De LOONKLOOF in Nederland is GESTEGEN
- Aflevering 3: Werkt het verplichte QUOTUM?
- Aflevering 5: Zwangerschap bij vrouwen zorgt voor ONZEKERHEID op de WERKVLOER
2023 Interview Arts & Auto: Weg met het stigma: Verpleegkunde heeft behoefte aan diversiteit weblink
2022 Video Future of Work Seminar Series: “Tekorten op de arbeidsmarkt”. Over gender segregatie in zorg en techniek, motherhood penaly, fatherhood bonus en ideeën over de voltijdsbonus. Link to youtube.
2022 Social Animal, Tivoli Vredenburg. Waarom zijn er zo weinig vrouwelijke hoogleraren in de wetenschap?
2022 Interview KRO-NCRV Radio 1 programma “In de nacht van..”. Ruth van Veelen over leiderschap en ongelijkheid tussen mannen en vrouwen (in the music industry).
2022 Interview Nu.nl: Steeds meer vrouwen in de wetenschap maar de top blijft achter.
2022 Podcast on The Road to Open Science. Together with Judith de Haan from UU Open Science Programme: Open Science Monitor Utrecht. 2021 Interview Kennisclip VERS (Forum Groningen, n.a.v Aletta Jacobs jaar). #Vrouwen in de Wetenschap
2021 Podcast Sofokles. Hete Hangijzers op de Academische Arbeidsmarkt. #1 Scheve werk-privé balans vrouwelijke werknemers
2021 Interview for NRC, article: Het vergt durf een vader die parttime werkt. 2020 Interview for Feminer, article: Ruth van Veelen: De Wetenschap is Nog Steeds Heel Hiërarchisch 2020 Interview for Psychologie Magazine: Vrouwen worden meer betutteld vanwege gender stereotypen.
Publicaties
Peer-reviewed wetenschappelijke publicaties
Riedijk, L., Aarntzen, L., van Veelen, R., & Derks, B. (2023). Gender (in) equality at the kitchen table: A diary study on how Parents' coordination facilitates an equal task division and relationship quality. British Journal of Social Psychology. https://doi.org/10.1111/bjso.12698
Aarntzen, L., Nieuwenhuis, M., Endedijk, M. D., van Veelen, R., & Kelders, S. M. (2023). STEM Students’ Academic Well-Being at University before and during Later Stages of the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Cohort and Longitudinal Study. Sustainability, 15(19), 14267. https://doi.org/10.3390/su151914267
Van Veelen, R., & Derks, B. (2022). Equal representation does not mean equal opportunity: Women academics perceive a thicker glass ceiling in social and behavioral fields than in the natural sciences and economics. Frontiers in Psychology, 13, 1-19. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.790211
Domen, I., Scheepers, D., Derks, B., & van Veelen, R. (2022). It’s a man’s world; right? How women’s opinions about gender inequality affect physiological responses in men. Group Processes & Intergroup Relations, 25(3), 703-726. https://doi.org/10.1177/13684302211042669
Van Veelen, R., & Derks, B. (2021). Academics as Agentic Superheroes: Female academics’ lack of fit with the agentic stereotype of success limits their career advancement. British Journal of Social Psychology. https://doi.org/10.1111/bjso.12515
Van Veelen, R., Veldman, J*, Van Laar, C. & Derks , B. (2020). Distancing From a Stigmatized Social Identity: State of the Art and Future Research Agenda on Self-group Distancing. Editorial Special Issue European Journal of Social Psychology. https://doi.org/10.1002/ejsp.2714
Domen, I., Derks, B., Van Veelen, R., & Scheepers, D. (2020). Gender identity relevance predicts preferential neural processing of same-gendered faces. Social Neuroscience, 1-14. https://doi.org/10.1080/17470919.2019.1703807
Van Veelen, R., Derks, B., & Endedijk, M. D. (2019). Double Trouble: How being Outnumbered ánd Negatively Stereotyped Threatens Career Outcomes of Women in STEM fields. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00150
Derks, B., Van Veelen, R., & Handgraaf, M. (2018). Successful economists are highly masculine. In: ESB- dossier "Women in Economics", Economisch Statistische Berichten, 16-19.
Bron, R., Endedijk, M. D., van Veelen, R., & Veldkamp, B. P. (2018). The Joint Influence of Intra-and Inter- Team Learning Processes on Team Performance: A Constructive or Destructive Combination? Vocations and learning, 1-26. https://doi.org/10.1007/s12186-018-9197-z
Van Veelen, R. & Ufkes, E.G. (2018). Teaming up or down: A multi-source study on the role of team identification and learning in the team diversity performance link. Group & Organization Management. https://doi.org/10.1177/1059601117750532
Van Veelen, R, Sleegers, P.C.J., & Endedijk, M. D. (2017). Professional Learning Among School leaders in Secondary Education: The Impact of Personal and Work Context Factors. Educational Administration Quarterly, 1-44. https://doi.org/10.1177/0013161X16689126
Van Veelen, R, Otten, S., Cadinu, M., & Hansen, N (2016). In Integrative Model of Social Identification: Self- stereotyping and self-anchoring as Two Cognitive Pathways. Personality and Social Psychology Review, 20, 3-26. https://doi.org/10.1177/1088868315576642
Van Veelen, R., Eisenbeiss, K., & Otten, S. (2016). Newcomers to Social Categories: Longitudinal Predictors and Consequences of Ingroup Identification. Personality and Social Psychology Bulletin, 42, 811-825. https://doi.org/10.1177/0146167216643937
Greenaway, K. H., Cichocka, A., van Veelen, R., Likki, T., & Branscombe, N. R. (2016). Feeling Hopeful inspires support for Social Change. Political Psychology, 37, 89-107, https://doi.org/10.111/pops.12225
Van Veelen, R., Hansen, N., & Otten, S. (2014). Newcomers’ cognitive development of social identification: A cross-sectional and longitudinal analysis of self-anchoring and self-stereotyping. British Journal of Social Psychology, 52, 281-298. https://doi.org/10.1111/bjso.12038
Van Veelen, R., Otten, S., & Hansen, N. (2014). Enhancing majority members’ pro-diversity beliefs in small teams: The facilitating effect of self-anchoring. Experimental Psychology, 61, 3-11. https://doi.org/10.1027/1618-3169/a000220
Van Veelen, R., Otten, S., & Hansen (2013). A personal touch to diversity: Self-anchoring increases minority members’ identification in a diverse group. Group processes and Intergroup Relations, 16, 671-683. https://doi.org/10.1177/13684302112473167
Van Veelen, R., Otten, S., & Hansen (2013). Social identification when an ingroup identity is unclear: The role of self-anchoring and self-stereotyping. British Journal of Social Psychology, 52, 543-562. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.2012.02110.x
Van Veelen, R., Otten, S., & Hansen (2011). Linking self and ingroup: Self-anchoring as distinctive cognitive route to social identification. European Journal of Social Psychology, 41, 628-637. https://doi.org/10.1002/ejsp.792
Professionele publicaties
Kesteren, N. van, Emmert, S., Veelen, R. van, & Teeuwen, P. (2024). Vrouwspecifieke gezondheid en werk om de duurzame inzetbaarheid van vrouwen op de werkvloer te verbeteren. Brochure. TNOpublicatie. Internationale Vrouwendag 2024, 8 maart, Amsterdam. https://ris- data.tno.nl/bibliotheek/sv-015068/TNO/Flyers/2024/TNO-2024-vrouwspecifieke.pdf
Kampert, P., Bruel, D., Van den Tooren, M., Van Veelen, R., Hulsegge, G. (2024). Future challenges to shared prosperity: Barriers, needs, and opportunities (D7.4). Gini Research. https://gini-research.org/wp-content/uploads/2024/09/GI-NI_D7.4_Future-challenges-to-shared-prosperity-barriers-needs-and-opportunit.pdf
Van Veelen, R. (2024). Essentieel applaus..Special Issue Werken tot het nut van het algemeen. R. Dekker, R. Gerards (Eds.). Tijdschrift voor Arbeidsmarktvraagstukken
Brinkman, L., De Haan, J., Hemert, D., De Laat., H., Rijshouwer, D., Thomaes, S., & Van Veelen, R*., (2021). Open Science Monitor 2020. Utrecht University.
Buikema, R., Derks, B, Senden, L., & Van Veelen, R (2020). Manifest voor de oprichting van de Nederlandse Emancipatie Autoriteit.
Van Veelen, R. & Derks, B. (2019). Verborgen verschillen in werktaken, hulpbronnen en onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden tussen vrouwelijk en mannelijke wetenschappers in Nederland - In opdracht van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH).
De Goede, Marije, Van Veelen, R. & Derks, B. (2016). Financiële beloning van mannen en vrouwen in de wetenschap - Onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH).
Leiden - Sylviusweg
Sylviusweg 71
2333 BE Leiden