Minne Fekkes
Leerstoel
Social skills and resilience (University of Amsterdam).
Onderzoeksgebied
Het onderzoek van prof. Minne Fekkes is gericht op de effectiviteit van (elementen van) programma's die bedoeld zijn om de sociale vaardigheden en weerbaarheid van jongeren te versterken. Daarnaast houdt hij zich in zijn onderzoek bezig met de bepalende elementen en contextfactoren die de ontwikkeling van sociale vaardigheden en weerbaarheid verbeteren. Zo voerde hij een longitudinaal onderzoek uit naar de factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van jonge kinderen binnen het Nederlandse kinderopvangsysteem. Hij richt zich specifiek op de ontwikkeling van effectieve antipestprogramma's voor scholen in Nederland, met als doel regelmatig pesten op scholen en cyberpesten te voorkomen.
Belangrijkste publicaties
- Hensums M, de Mooij B, Kuijper SC; BIRC: the anti-Bullying Interventions Research Consortium; Fekkes M, Overbeek G. What Works for Whom in School-Based Anti-bullying Interventions? An Individual Participant Data Meta-analysis. Prev Sci. 2022 Jul 7. doi: 10.1007/s11121-022-01387-z. Epub ahead of print. PMID: 35796879.
- de Mooij, B., Fekkes, M., Scholte, R. H. J., & Overbeek, G. (2020). Effective Components of Social Skills Training Programs for Children and Adolescents in Nonclinical Samples: A Multilevel Meta-analysis. Clinical Child and Family Psychology Review, 23(2), 250–264. https://doi.org/10.1007/s10567-019-00308
- van Verseveld MDA, Fekkes M, Fukkink RG, Oostdam RJ. Effects of Implementing Multiple Components in a School-Wide Antibullying Program: A Randomized Controlled Trial in Elementary Schools. Child Development. 2021 Jul;92(4):1605-1623.
- Translation, validation, and norming of the Dutch language version of the SF-36 Health Survey in community and chronic disease populations; NK Aaronson, M Muller, PDA Cohen, ML Essink-Bot, M Fekkes, ...; Journal of clinical epidemiology 51 (11), 1055-1068 (1998)
- Bullying: Who does what, when and where? Involvement of children, teachers and parents in bullying behavior; M Fekkes, FIM Pijpers, SP Verloove-Vanhorick; Health education research 20 (1), 81-91 (2005)
Leiden - Sylviusweg
Sylviusweg 71
2333 BE Leiden