Desdemona: de ultieme bewegingssimulator

Thema:
Operations and human factors

Met de multi-inzetbare simulator DESDEMONA blijft TNO definitief de grenzen van de bewegingssimulatie verleggen. DESDEMONA is een bewegingssimulator, desoriëntatietrainer en geavanceerd onderzoekslab in één. Deze wereldwijd unieke simulator kan worden gebruikt voor onderzoek, training en testen van producten door het simuleren van complexe situaties waarin gevlogen, gereden of zelfs gevaren wordt.

Extreme en complexe manoeuvres simuleren

DESDEMONA (DESoriëntatie DEMONstrator Amst) is de bewegingssimulator met de meest uitgebreide bewegingsmogelijkheden. Ze combineert een centrifuge ontwerp voor continue G-krachten met vijf extra vrijheidsgraden, waarmee de ideale simulator is gecreëerd voor beweging-kritische scenario’s waarin extreme en complexe manoeuvres worden gesimuleerd die standaard hexapod simulatoren niet kunnen aanbieden.

DESDEMONA kenmerkt zich door een centrifuge tot 3.3G, een 8 meter lineaire slede en een 2 meter verticale slede. De modulair in te richten cabine van DESDEMONA is gemonteerd op een volledig cardanisch systeem dat rond iedere willekeurige as kan draaien, i.e. ongelimiteerde attitudes in yaw, pitch en roll. De DESDEMONA simulator is het resultaat van een langdurige samenwerking tussen TNO en de Oostenrijkse firma AMST-Systemtechnik GmbH.

Altijd de juiste motion cueing

Een motion cueing-algoritme vertaalt de bewegingsenvelop van een vliegtuig in de corresponderende bewegingsenvelop van de simulator. DESDEMONA is gebaseerd op Spherical Washout, een eigen innovatief motion cueing-algoritme, dat de voordelen combineert van de conventionele hexapod-algoritmen en Dynamic Flight Simulation.

DESDEMONA is ontworpen voor onderzoek en training op het gebied van ruimtelijke desoriëntatie en menselijke bewegingswaarneming, voor R&D in motion cueing, en voor geavanceerde vliegsimulatie. Dit omvat complexe bewegingssimulatie van jachtvliegtuigen waaronder deep stall en inverted deep stall situaties, helikopter operaties in uitdagende omstandigheden zoals bergvliegen en brownout landingen, en upset recovery training voor de civiele luchtvaart. DESDEMONA is echter veel breder toe te passen, zoals in de militaire, burger- en kleine luchtvaart, de ruimtevaart, de scheepvaart en de automotive industrie.

Laat je verder inspireren

469 resultaten, getoond 1 t/m 5

Nieuw onderzoek naar mogelijke ondergrens stikstofdepositie met AERIUS door UvA en TNO

Informatietype:
Nieuws
28 augustus 2024
TNO en de Universiteit van Amsterdam (UvA) onderzochten voor het Interprovinciaal Overleg (IPO) of er een wetenschappelijke basis is voor een minimale grens bij projectberekeningen met AERIUS Calculator.

CO2-voetafdruk drijvende zonne-energiesystemen vergelijkbaar met die op land

Informatietype:
Nieuws
31 juli 2024

Nieuwe richtlijnen TNO over aanleveren emissiedata voor effectief toezicht stalvergunningen

Informatietype:
Nieuws
9 juli 2024

TNO stimuleert groepszorg gedurende de eerste 1000 dagen wereldwijd

Informatietype:
Nieuws
9 juli 2024

Compensatie en energiebesparing remden energiearmoede

Informatietype:
Nieuws
2 juli 2024